Du skal sova bort sumarnatta

Fra 20. mai gjør midnattssola tromsøværinger døgnville. Sol døgnet rundt undertrykker produksjonen av melatonin, hormonet som forteller kroppen vår når det er natt.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Tonje Engevik Eriksen
Publisert: 23.05.16 00:00 Oppdatert: 23.05.16 11:12

Den vakre midnattssola gir mange nordlendinger søvnforstyrrelser. Foto: Adrian Hjorten Paulsen.

Merker du at det er vanskelig å sove når sola skinner som besatt inn soveromsvinduet ditt? At klokka nærmer seg leggetid og du er klar for å gjøre alt annet enn å finne sengen? Du er ikke den eneste nord for polarsirkelen som opplever lakenskrekk i disse dager. Vi er mange som har det sånn.

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta

– Etter en lang og kald mørketid, hvor mange får søvnforstyrrelser og enkelte til og med opplever symptomer på depresjon, føler vi oss mye kvikkere når dagene blir lengre og nettene lysere. I tidsrommet mellom 20. mai og 22. juli skinner sola døgnet rundt i Tromsø, men denne perioden kan være like utfordrende for søvnmønsteret vårt som vintermånedene, sier forsker ved Institutt for arktisk og marin biologi, Gabriela Wagner.

Forsker Gabriela Wagner ønsker å verne om den gode nattesøvnen. Foto: David Hazlerigg.

Mørkehormonet melatonin
Sol døgnet rundt undertrykker produksjonen av melatonin, hormonet som forteller kroppen vår når det er natt. Hormonet gjør oss trøtte og forbereder kroppen på hvile og dyp søvn.

– Den dype søvnen gir oss ikke bare fysisk velvære, den er en dyd av nødvendighet for å kunne bruke hjernen på en fokusert måte, ta gode beslutninger, huske nye ting og utvikle kreative ideer, forteller forskeren.

Når kroppen ikke produserer melatonin, kan vi bli døgnville. Mange sovner seint, sover lett eller våkner gjentatte ganger i løpet av natta. Skjønnhetssøvnen blir på toppen av det hele forpurret av kurtiserende måker på naboens hustak.

Gabriela Wagner har mange gode råd for å unngå søvnløse netter, som hun gjerne deler:

tips for en god nattesøvn i midnattssol

• Hold din indre biologiske klokke tikkende. Kom deg opp og ut i dagslyset så raskt som mulig. Da synkroniseres det innebygde urverket, og kroppen settes i gang med dagens aktiviteter. Den indre klokka får samtidig hjelp til å avgjøre når det er på tide å gå til sengs igjen.
  • Hold en streng kveldsrutine. Selv om solskinnet i de sene timer forteller deg noe annet, er det viktig å beholde en streng kveldsrutine. Det er nemlig vist at god og regelmessig søvn (7-8 timer) går hånd i hånd med god fysisk og mental helse.
  • Stå opp og gå til sengs til samme tid hver dag.
  • Mørklegg soverommet! Mobiltelefoner og andre kraftige lyskilder bør unngås å brukes minst en time før leggetid. Til og med lys fra nattbordslampa skrur ned nivåene av melatonin i kroppen. Den gode nattesøvnen finner du i mørket.

Nytt kurs om biologiske rytmer
Ønsker du å lære mer om hvordan kroppens indre klokke virker, tilbyr Institutt for arktisk og marin biologi et nytt kurs for master- og doktorgradsstudenter fra høsten av. Kurset «Biological Rythms» gir studentene en mulighet til å avdekke og analysere sin egen biologiske rytme og til å forstå hvordan kroppen og sinnet overlever de ekstreme lysbetingelsene nord for polarsirkelen.

Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder