Våryrhet er absolutt ikke en myte

Vi er endelig inne i en tid der vi har mer energi, går lettere ned i vekt og kvinnene blir kåtere.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 30.04.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:22

Kvinner følger lyset når det gjelder seksuell interesse, og derfor kan de være våryre nå når sola har kommet til oss i nord. Foto: Colourbox

Du har sikkert hørt folk si at de blir så våryre. Dette er ikke bare en myte, i alle fall ikke når det gjelder kvinner. Parallelt med at dagene blir lengre og lysere, blir kvinnene mer lidenskapelige.

– Kvinner følger lyset når det gjelder seksuell interesse, men det gjør overraskende nok ikke menn. Imidlertid når både kvinner og menn bunnpunktet samtidig, i desember, sier Arne Holte ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt og tidligere professor i klinisk psykologi ved Universitetet i Tromsø til nrk.no.

Kvinner er våryre, menn blir yre til høsten

Holtes undersøkelser viser at kvinner i Nord-Norge følger lyset og har høyest seksuell lyst i vårmånedene april og mai. Når det gjelder menn, må de nok belage seg på å vente – de når ikke sin seksuelle topp før i august.

Hvorfor det er slik, er Holte ikke sikker på.

– Det er jo litt rart, for man skulle tro at begge kjønn nådde toppen samtidig, sier han. Imidlertid har han med hjelp av sin tidligere kollega Karl-Arne Stokkan, professor i arktisk biologi ved UiT, kommet fram til en teori.

– Dette er jo akkurat som med svalbardrypa! Hunnrypas seksuelle interesse går i takt med lyset, men hannrypa begynner ikke å kurtisere henne før hun har skiftet drakt, forteller han. Stokkan tror kanskje forklaringen kan ligge i at vi oppfører oss likedan.

– I de nordlige fylkene skifter ikke kvinner drakt før i august, rett og slett på grunn av temperaturen. Kanskje er lysten hos menn mer avhengig av det visuelle enn hos kvinner, undrer han.

Les også: Avliver sexmyter om nordlendingen

Styrt av hormoner

Forklaringen på det som skjer med oss om våren, kan vi finne i en rekke hormoner. TIdligere sexolog og professor ved UiT, Bente Træen, fortalte i et tidligere intervju med nrk.no at sollyset påvirker hormonene våre.

– Når sollyset kommer øker testosteronnivået, og det gjør at vi blir litt mer yre. Dette henger igjen sammen med følelsen av å være forelsket og utskillelsen av dopamin som stimulerer lystsenteret i hjernen.

Sola utløser flere forskjellige hormoner hos oss. Ett av disse hormonene er endorfin, som også er knyttet til følelsen av forelskelse. Dette hormonet kan utløses i små doser når du spiser sjokolade, og i større doser ved forelskelse eller ved seksuell tilfredstillelse.

Oksytocin er et annet hormon som gir følelsen av velvære. Dette hormonet kalles også for kjærlighetshormonet, og skilles ut blant annet ved berøring, både hos den som berører og den som blir berørt. Hormonet skaper sammentrekninger i livmorsmuskulaturen til kvinner og er assosiert med orgasme.

Forelskelsesrus

Hormoner spiller også en viktig rolle når det gjelder forelskelse.

Lykkeforsker ved UiT, Joar Vittersø, mener at den lykkerusen man føler når man er forelsket kan sammenlignes med en narkotisk rus.

– Forelskelse er menneskenes nærmeste form for naturlig rus, og den gjør deg halvveis gal, forteller han.

– Moderne psykologi viser at denne galskapen faktisk er fornuftig. Forelskelsen, som gjerne oppfattes som irrasjonell, gjør så du blir forberedt til å binde deg til et annet menneske. Ved å dagdrømme om en annen person simulerer du hvordan fremtiden vil bli. Du bygger opp en modell av din framtid der et annet menneske også får en sentral plass. På den måten trener du deg på parforhold, og du blir innstilt på å gå fra å være en til å bli to. Å være forelsket føles god. Du opplever lykke og engasjement, og dette er kroppens måte å lokke deg til å dele livet med en annen. Biologisk sett er dette helt riktig, mener Vittersø.

Slankekuren fungerer!

Arne Holte kan i tillegg komme med den gledelige nyheten om at slankekurer fungerer bedre om våren.

– Om vinteren er det ikke så mye lys, så ødelegger man søvnmønsteret og spiser mer karbohydrater for energi. Det er bare å se på når Freia sjokolade selger mest av sine produkter – også det følger lyset, sier han.

– Mange opplever sjokoladehunger om vinteren. Det handler selvsagt litt om energi, men også litt om at sjokoladen inneholder et stoff som er viktig for produksjonen av hormonene serotonin og melatonin. Disse hormonene er viktige blant annet for å regulere døgnet og humøret vårt, forteller han.

Les også: Hva har lyset å si for treninga?

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder