Karrieremuligheter under vann!

Christine Dybwad har funnet en måte å kombinere en stor interesse for biologi med sin dykkehobby: marinbiologistudier ved UiT Norges arktiske universitet.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 13.04.15 00:00 Oppdatert: 13.04.15 14:25

Marinbiologistudent Christine Dybwad under dykk i Thailandske farvann. Foto: privat

For Christine Dybwad har det aldri vært noen tvil om hva hun skulle studere, det var natur og biologi hun ville lære mer om. Da hun begynte med dykking innså hun at det var livet under vannskorpa som fasinerte henne mest, derfor falt valget på marinbiologi. 24-åringen kom til UiT Norges arktiske universitet for å ta masterstudier, fordi hun ville lære mer om Arktis og hadde hørt om et godt studietilbud på marinbiologi her.

– Jeg søkte bare i Tromsø, smiler Dybwad.

Hun ville til naturen, fjellene og havet.

Studier ute i felt
Noe Christine liker godt med studieprogrammene her i Tromsø er at man får være en del ute i felt i de forskjellige kursene.

– Vi har vært på ukelange tokt med både kurset Marine Botany og kurset Production and growth in Polar regions, forteller Dybwad.

Hun syns det er fint å få prøve seg litt ut på tokt, før hun skal være på båt i mange uker med sitt eget feltarbeid. Akkurat nå planlegger hun sitt feltarbeid hvor hun skal på tokt nord for Svalbard i seks uker i mai/juni. Her skal hun studere økosystemet i havet ved hjelp av blant annet sedimentfeller.

Godt studentmiljø
Biologistudenten forteller om et godt miljø for studenter på UiT. Hun forteller om et veldig internasjonalt miljø på hennes studieprogram, med studenter fra blant annet Spania, Tyskland, og Frankrike. Dybwad har selv gått på skole i Sveits og Canada så det internasjonale miljøet passer henne godt. Da hun flyttet hit kjente hun ikke mange, men hun meldte seg inn i studentforeningene Fjellgruppa og SUT – Studentenes Undervannsklubb Tromsø, hvor de har aktiviteter, helgeturer, og treffer andre med samme interesser.

Dykking i Tromsø
Dybwad forteller entusiastisk om de fantastiske forholdene for dykking rundt Tromsø. Det unike med Tromsø er at mørketiden skaper veldig klar sikt i havet pga at organismene har mangel på sollys. Når lyset kommer tilbake om våren, får vi en oppblomstring i havet og det er mye spennende som skjer. I havet utenfor Tromsø kan man blant annet se store anemoner, mye fisk, og noen ganger til og med hval. Selv har Dybwad kun hørt hval synge under vann, men ikke sett den. Hun forteller om en spesiell opplevelse da hun skulle på et dykk i mørketida, hun så veldig lite rundt seg, men hun kunne høre hvalen blåse ut luft.

– Det er en unik opplevelse å være i mørket og høre hvalen men ikke helt vite hvor den store skapningen er, forteller marinbiologistudenten.

Karrieremuligheter
Christine Dybwad har jobbet med marine verneområder på Seychellene og som dykkeinstruktør i Thailand. Hun håper at en master i biologi sammen med hennes dykkekompetanse kan gi henne spennende jobbmuligheter enten her i Arktis eller rundt om i verden, men hun vurderer også en doktorgrad her på UiT.

Christine håper en dag å kunne jobbe med dykking i forskningssammenheng, og det fins gode muligheter for det innen marinbiologi. Hun ønsker seg flere dager ute i felt enn på kontor.

– Jeg vil være «i biologien», sier Dybwad.

Bli biologistudent du også! Les mer om biologistudiet og søk om opptak her!

Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder