– Boikott av Russland er uklokt

– En boikott av Russland i arktiske samarbeidsforum, vil være svært uklokt, mener Oran R. Young. Torsdag blir den amerikanske statsviteren æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet.

Portrett av ein mann med brillar og sixpence i vinter-Tromsø.
–I Arktisk sammenheng kommer vi ikke utenom Russland, vi er nødt til å få til en dialog og få dem med videre i det viktige arbeidet som ligger foran oss, mener UiTs nye æresdoktor, Oran Young. Foto: Stig Brøndbo / UiT
Portrettbilde av Brøndbo, Stig
Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 24.03.15 00:00 Oppdatert: 03.11.23 11:54
Geopolitikk Om UiT

I mer enn 30 år har Oran R. Young forsket på samarbeid i Arktis, og han har vært en rådgiver, pådriver og premissleverandør for at Arktisk Råd har fått en viktig rolle som det eneste regionale samarbeidsorganet som omfatter alle de åtte arktiske landene: De fem nordiske landene, USA, Canada og Russland.

–I dagens situasjon med blant annet Russland sin rolle i det som skjer i Ukraina, er det veldig lett å ty til retorikken fra Den kalde krigen igjen. Men for at vi skal kunne ha et samarbeid i Arktis som fungerer må vi unngå at konflikten i Ukraina smitter over på forholdet til Russland i nord. Vi må kunne følge to hovedspor: Vi er nødt til å søke samarbeid og dialog i nord, samtidig som vi er tydelige på hva vi mener om det som skjer i Ukraina, mener Oran R. Young.

Tidlig og tydelig

74-åringen har publisert en rekke bøker og forskningsrapporter om internasjonalt samarbeid med et fokus på det som skjer i Arktis.

– Arktis er på mange måter et lite laboratorium for hele verden. Ingen andre steder i verden merker vi for eksempel klimaforandringene så tidlig og tydelig, og vi har en mulighet til å finne forpliktende samarbeidsløsninger i nord som kan brukes i resten av verden når klimaforandringene treffer jorden for fullt, mener den amerikanske statsviteren.

Dårlig ide

I hele sin akademiske karriere har Young søkt samarbeid på tvers av landegrenser og fagfelt for kunne få til internasjonale avtaler forankret i forskningsbasert kunnskap. Han har i flere tiår kommet med klare anbefalinger til politikere, og han har blitt lyttet til både i øst og i vest.

–I Arktisk sammenheng kommer vi ikke utenom Russland, vi er nødt til å få til en dialog og få dem med videre i det viktige arbeidet som ligger foran oss, sier Young og peker på to tørre fakta: Russland utgjør alene halvparten av Arktis, og to tredjedeler av alle menneskene i Arktis er russere.

–En boikott av dem vil være en veldig dårlig ide, mener Young.

Ikke enkelt

Amerikaneren sier at et samarbeid i nord ikke vil bli enkelt i en setting hvor den internasjonale retorikken er konfronterende. Han tror heller ikke at utnevnelsen av visestatsminister Dmitry Rogozin til leder av Russlands nye komite for Arktiske saker vil gjøre samarbeidet enklere. Komiteen vil få ansvaret for sikkerhetsspørsmål og sosial og økonomisk utvikling i Russlands arktiske regioner – og Rogozin står på listen over russiske enkeltpersoner som er svartelistet av EU, USA og Norge for tilknytning til Russlands annektering av Krim.

– Men vi trenger å finne en måte å fortsette samarbeidet på i nord, på tross av alle utfordringene, sier Young.

Region for fred

Portrett av en mann og en kvinne utendørs om vinteren foran Tromsøsundet.
Dekan ved HSL-fakultetet Sonni Olsen er svært fornøyd med at Oran Young blir utnevnt til æresdoktor ved UiT torsdag. Hun mener han passer perfekt inn i UiT sin faglige profil. Foto: Stig Brøndbo / UiT

Den amerikanske forskeren ønsker å opprettholde visjonen til den sovjetiske presidenten Mikhail Gorbatsjov om et Arktis som en region for fred og miljøsamarbeid. Han mener at samarbeidet i Arktisk Råd har utrettet mye innen forskning, miljøvern og bærekraftig utvikling, men tenker likevel at det kan være på tide å se på Arktisk Råd med nye øyne, 20 år etter at det ble opprettet. I forbindelse med utnevnelsen til æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet, vil Young holde en gjesteforelesning med temaet: «The Arctic Council at Twenty: How to Maintain Effectiveness in a Rapidly Changing Environment».

Forelesningen vil finne sted onsdag 25. mars kl. 10.15 på rom B1005 i HSL-bygget i Tromsø.

Den offisielle utnevnelsen av æresdoktoratet skjer på UiTs årsfest, torsdag 26. mars.

Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 24.03.15 00:00 Oppdatert: 03.11.23 11:54