Finnmarksløpet slår Tour de France!

Finmmarksløpets toppidrettsutøvere har høyere energiforbruk per dag enn syklistene i Tour de France. UiT-professor beskriver dem som toppatleter. Ja, det er selvfølgelig trekkhundene vi snakker om.
Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 12.03.15 00:00 Oppdatert: 13.03.15 10:03

En viktig faktor i domestiseringen av hunder er deres gode oksygenopptak, noe som gjør dem til svært utholdende dyr som kan hjelpe oss mennesker med forskjellig type arbeid. I naturlige økosystemer kan vi se at dyr i hundefamilien, som ulven, kan gå lange distanser på jakt etter sitt bytte. Det er viktig for predatorer å holde ut lengre enn sitt bytte. Men også byttedyr som reinsdyr og hjort har god utholdenhet. I naturen handler utholdenhet om overlevelse, om å komme seg unna og holde ut lengre enn den som prøver å spise deg opp.

Trekkhundene er populære idrettsstjerner blant barna. Foto: Tommy Hansen

Life on the edge
– Ute i det fri er energikonservering et nøkkelord, forteller professor ved Institutt for arktisk og marin biologi, Lars Folkow.

Når dyrene ikke jakter eller forsøker å redde sitt eget liv, så handler det om å spare på kreftene. For eksempel foregår migrasjon i relativt rolig tempo. I Arktis er det svært viktig å spare på kreftene, spesielt om vinteren. Her leves livet on the edge!

Det er sparsomt med mat på denne årstiden, derfor spiser dyrene mest om sommeren og er forsiktig med energiforbruk om vinteren. I Finnmarksløpet har hundene svært høyt oksygenopptak over relativt lang tid, og de bruker svært mye energi mange dager i strekk. Det er på en måte naturstridig for arktiske dyr å være så aktive som trekkhundene i Finmarksløpet, særlig om vinteren.

Treningsmotivasjon
Professor Folkow beskriver trekkhundene i Finnmarksløpet som toppidrettsutøvere. De er toppatleter med optimalt kosthold og ekstreme mengder trening. De lever et «luksusliv» i forhold til andre dyr som lever i naturlige økosystem, og det er dette som muliggjør det ekstreme energibruket.

Tilretteleggingen av livene til hundene, med trening, næring og hvile, skaper optimale forhold for å prestere. Disse trekkhundene er avlet frem for det harde arbeidet som er å trekke en slede. Det spesielle med denne typen avl er at det får frem helt unike motivasjonsegenskaper.

– For at hundene skal gjøre dette, må de synes det er gøy, sier Folkow.

Motiverte trekkhunder ved starten av Finnmarksløpet 2015. Foto: Tommy Hansen

Les også: Vi finner lykke i blodslit

Ekstremt kaloriforbruk
Det er vanskelig å sammenligne Finnmarksløpet med andre aktiviteter i dyreverden eller andre idrettsprestasjoner, men man kan sammenligne energiomkostninger. Forskning på trekkhunder i Alaska har vist at hunder i konkurranse bruker opptil 11 250 kalorier per dag. Dette er blant de høyeste verdiene for vedvarende energibruk vist for noe pattedyr, inkludert mennesker.

Det høyeste vedvarende energibudsjettet rapportert på mennesker ble målt på syklister under Tour de France. Den ekstreme årlige styrkeprøven for syklister har vist seg vanskelig å gjennomføre for mennesker uten bruk av doping. Styrken som toppatletene viser i «Tour de Finnmarksvidda» er imponerende både i dyreverden og blant oss mennesker. De første hundespannene i det 1000 kilometer lange løpet er ventet inn til målstreken i løpet av de neste par døgnene.

Les også: Hva er det med hundekjøring?

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 12.03.15 00:00 Oppdatert: 13.03.15 10:03