Kan funksjonstester forutsi hvor lenge du kommer til å leve?

Funksjonsevnen din kan være en indikator på hvor lenge du vil leve. Nå skal Tromsøundersøkelsen sjekke hvordan tromsøværingen ligger an.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 12.03.15 00:00 Oppdatert: 26.09.18 13:50

Hvordan hjertet ditt reagerer når du løper på tredemølle kan forutsi hvor lenge du vil leve. Foto:colourbox

En ny runde av Tromsøundersøkelsen er i gang, og alle tromsøværinger over 40 år  invitert til å delta, noe som utgjør ca. 33 000 mennesker. Rundt 7000 av dem skal måle sin funksjonsevne, som inkluderer balansetest, gangtest og test av gripestyrke.

ABC Nyheter forteller at det tidligere har blitt gjennomført få store studier på funksjonsevne i Norge, men Tromsøundersøkelsen kan forandre på dette.

– Det er viktig å komme i gang nå, mener Heine Strand, seniorforsker ved UiT og FHI. Han forteller at selv om funksjonstester kan gi legene informasjon som bidrar til å danne et bilde av pasientens form, brukes funksjonstester per i dag mer i forskning enn av leger i klinikken.

Les også: 45 nye forskningsprosjekter klare for "tromsø 7"

Kan forutsi dødelighet

Amerikanske forskere fra Johns Hopkins University mener å ha kommet fram til at hvor godt pasienter tåler en stresstest av hjertet på tredemølle kan si noe om hvor sannsynlig det er at de overlever det neste tiåret. Ved å analysere resultatene til de 58 000 pasientene fra 19 til 96 år som var deltagere i studien mellom 1991 og 2009, kom de fram til noe de kaller «FIT Threadmill score». På bakgrunn av resultatene ble pasientene delt inn i grupper etter fysisk form, og det ble sjekket hvor mange av pasientene i de ulike formgruppene som døde i løpet av det neste tiåret.

– Resultatene stemmer godt overens med tidligere forskning på fysisk funksjon og fysisk form og dødelighet. Det som er nytt er den testen de bruker for å se på sammenhengen mellom form og overlevelse, sier Strand til ABC Nyheter.

Han forteller at funksjonsmålene kan si mye om underliggende sykdom, aldringsprosess og kroppsfunksjon.
– I tillegg til å beregne risiko for død, kan slike fysiske tester for eksempel si noe om risikoen for sykehjemsinnleggelse på sikt, mener Strand.

Les også: Hva har vi lært om tromsøværingen?

Mer fokus

– Det har blitt mye mer fokus på den type tester nå, siden befolkningen blir eldre. Det er også økt fokus på eldres helse på Folkehelseinstituttet, forteller Strand.

Likevel må man passe seg for å se seg blind på resultatene fra slike tester.
– Det er ikke slik at med den og den scoren så vil du helt sikkert eller helt sikkert ikke leve fem eller ti år til, understreker han.

Les også: Tromsøundersøkelsen og HUNT hedres

Wærås, Torgunn