Hvor mye smerte tåler du?

Hvem av oss tåler smerte, og hvem klarer å undertrykke den?
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 11.03.15 00:00 Oppdatert: 27.07.15 10:47

I en av smertetestene til Tromsøundersøkelsen skal deltakeren legge hånda si oppi iskaldt vann. Først kjennes det kaldt, men etter hvert blir det vondt. Hvor lenge klarer man å holde ut? Her er det profesjonsstudent i psykologi, Rakel Birkeli, som tester smerteklinikken til UiT. Hun er ikke tilknyttet Tromsøundersøkelsen, men bruker klinikken i forbindelse med sin jobb som forskningsassistent.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Forskning har vist at det faktisk er menn som er minst følsomme for smerte, og i den syvende Tromsøundersøkelsen, som starter opp i dag, skal 20.000 personer få teste ut sin smertefølsomhet.

– Den forrige Tromsøundersøkelsen var verdens største innen eksperimentell smerteforskning, men denne gangen blir vi dobbelt så store, sier psykolog Christopher Nielsen. Han har ansvar for smerteforskningen, og testene deltakerne skal gjennom er klare.

Les også: Fantomsmerter forsvant med speil

Legge hånda i isvann

– I en av testene skal deltakeren legge hånda si oppi iskaldt vann. Først kjennes det kaldt, men etter hvert blir det vondt, forteller han. Forskerne skal derfor måle hvor lenge hver deltaker klarer å ha hånda si nedi vannet. Deltakeren kan selv velge når de skal trekke hånda ut av isbadet.

– Det er mange årsaker til å forske på smerte, og vi skal blant annet se om smertefølsomhet kan vise hvem som senere vil utvikle kroniske smerter, sier Nielsen.

Nordmenn har mest kroniske smerter

I dag er uførhet som følge av kroniske smerter blitt et stort samfunnsproblem. Ifølge Dagens Medisin har 30 prosent av voksne mennesker her i landet kroniske smerter, og dermed er vi nordmenn på den europeiske smertetoppen.

Man ser også at kroniske smerter forekommer hyppigere blant kvinner enn menn, og at kvinner i større grad må ut av arbeidslivet på grunn av sterke smerter i kroppen.

– Kroniske smerter er invalidiserende og svært kostbart samfunnsøkonomisk. Men siden det ikke er en dødelig sykdom, slik som hjerteinfarkt, har man kanskje ikke hatt det samme fokuset på dette helseproblemet, utdyper Nielsen.

Les også: Jenter knaske smertestillende

Verdens rikeste smertemateriale

Selv jobber han ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, og er glad han kan samarbeide med Universitetet i Tromsø om Tromsøundersøkelsen.

– Tromsøundersøkelsen har det rikeste smertemateriale i verden, og gjennom denne befolkningsundersøkelsen kan vi undersøke hvordan kronisk smerte og smertefølsomhet henger sammen med hjerte- og karsykdom, kognitiv funksjon, psykisk helse og mange andre helseområder. For eksempel undersøker vi nå om det er sammenheng mellom smertefølsomhet og stumt hjerteinfarkt – noe som er svært alvorlig, sier forskeren.

Det er nemlig mange som får hjerteinfarkt uten å merke det. Da går de heller ikke til legen for nødvending hjelp.

– Vi har også et stort prosjekt på smertegenetikk. Vi vet fra tvillingstudier at genetiske faktorer har stor betydning for både smertefølsomhet og kronisk smerte. Med data fra Tromsøundersøkelsen arbeider vi nå for å finne risikogener som kan ha betydning for utvikling av behandling, avslutter Nielsen.

Les også: Gir narremedisin til smertepasienter

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 11.03.15 00:00 Oppdatert: 27.07.15 10:47