Derfor bør du vaksinere dine barn

– Det er to grunner til at barn bør vaksineres: Det ene er å beskytte dem mot alvorlig sykdom. Den andre er for å redusere spredning av sykdom i befolkningen.
Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Maja Sojtaric
Publisert: 09.02.15 00:00 Oppdatert: 09.02.15 12:30

Meslinger (morbilli) gir sykdomstegn som øyebetennelse, forskjølelsesplager og utslett. 39 tilfeller av meslinger ble rapportert i 2011, de fleste var blant uvaksinerte innvandrere, eller i miljøer hvor man velger bort vaksinen. Foto: Colourbox

Artikkelen ble først publisert i Labyrint nr. 2, 2013

– Det siste bidrar til å beskytte særlig utsatte individer, som syke mennesker med nedsatt immunitet, fordi det reduserer sjansen for at de utsettes for smitte, forteller Tor Brynjar Stuge, professor i immunologi ved UiT.

I januar i år var det et større utbrudd av meslinger i USA. Årsaken er at mange ikke følger vaksineprogrammet.

Spredning av smitte i en befolkning avhenger av hvor smittsom sykdommen er og hvor mange som er immune. Meslinger er en svært smittsom sykdom og hvert smittet individ vil i gjennomsnitt overføre smitte til 16 nye personer. Til sammenligning vil en syk med influensa overføre smitte til færre enn to nye personer, påpeker Stuge.

– Jo flere som er immune, enten som følge av vaksinering eller tidligere smitte, desto færre vil bli smittet. Hvis nok personer er immune i en populasjon vil smitten ikke spre seg. En har da oppnådd flokkbeskyttelse.

Antallet personer som må være immune i en befolkning for å oppnå flokkbeskyttelse er noe man kan beregne. For meslinger er antallet 95 prosent. Så å si alle må være vaksinert mot sykdommen for at flokkbeskyttelsen skal trå til.

– Dette betyr at hvis vaksinedekningen for meslinger i en befolking faller under 95 prosent vil smitten spre seg. Rykter om bivirkninger av MMR-vaksine kan føre til at færre vaksineres, og det skal ikke mye til før vi mister flokkbeskyttelsen. Ikke bare sprer smitten seg i en populasjon uten flokkbeskyttelse, men det vil være de barna som ikke vaksineres som rammes hardest i en epidemi.

Kan vaksine forårsake autisme?

På nett og sosiale medier kan man med jevne mellomrom oppleve at et rykte sprer seg som gressbrann: MMR-vaksinen kan forårsake utviklingsforstyrrelsen autisme.

MMR-vaksinen er en såkalt trippelvaksine som skal beskytte mot meslinger, kusma og røde hunder. Meslinger er den tøffeste av de tre barnesykdommene, og kan forårsake hjernebetennelse, lungebetennelse og død. MMR-vaksinen inngår i vaksinasjonsprogrammet i Norge, og barn får den for første gang når de er 15 måneder gamle.

Men ryktet som kobler autisme til MMR-vaksine skyldes én uredelig forsker.

Ingen sammenheng

Autisme kan føre til alvorlig psykisk utviklingshemming. Noen av de mest fremtredende trekkene ved autisme er avvikende sosial utvikling og redusert evne til å forstå andre mennesker. Derfor er det ikke rart at enkelte foreldre er redd for at en av de mest vanlige vaksinene forårsaker tilstanden.

Ifølge Tor Brynjar Stuge, professor i immunologi ved UiT, er det ingen grunn til bekymring.

Folkehelseinstituttet henviser til en dansk studie fra 2002 der forekomst av autisme ble undersøkt hos 537.303 barn. 82 prosent av disse barna var vaksinert med MMR. Det var ingen forskjell mellom vaksinerte og ikke-vaksinerte i forekomst av autisme. Konklusjonen av denne og en rekke tilsvarende studier er at det ikke er noen sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme.

Hvor kom frykten fra?

Meslinger er en sykdom som man for lengst trodde var eliminert i vestlige land med moderne helsevesen. Nå blusser den opp igjen i blant annet Frankrike og Storbritannia. Vaksinemotstand anføres som en av grunnene til dette, ifølge European Centre for Disease Prevention and Control.

Frykten for autisme førte til at mange ikke vaksinerte sine barn med MMR i Wales i Storbritannia i på slutten av 90-tallet. I dag betales prisen: Et utbrudd av meslinger i sørvestlige Wales rammet over 1200 mennesker mellom november 2012 og juli 2013.

Kilden til denne frykten kom fra det generelt troverdige og anerkjente medisinske tidsskriftet Lancet. I 1998 publiserte de forskningsartikkelen til den britiske legen Andrew Wakefield som hevdet at han kunne vise at 12 tidligere normale barn hadde utviklet tarmproblemer og autisme som følge av MMR-vaksinen. Forskninga ble i ettertid fullstendig diskreditert som falsk og uetisk, og Wakefield mistet legelisensen i 2010.

Lancets publisering av artikkelen, og det at det tok dem 12 år å kalle den tilbake, betraktes som en av de største skandalene i forskningspubliseringens historie. I mellomtida hadde ukritisk pressedekning ført til panikklignende tilstander blant foreldre. Enkelte nekter fortsatt å vaksinere sine barn med MMR, og motstanden er størst i engelskspråklige land.

Etter krigen og fram til vaksinen ble innført i 1969, forårsaket meslinger mellom 5 og 10 dødsfall årlig. Siste dødsfall ble registrert i 1989. Ifølge Folkehelseinstituttet hadde 93 prosent av alle toåringer i 2013 fått MMR-vaksinen, som blant annet beskytter mot meslinger. Foto: Colourbox

Vil du vite mer:

Brian Deer, Secrets of the MMR Scare – How the Case Against the MMR – Vaccine Was Fixed. British Medical Journal

Jeanne Whalen og Betsy McKay, Fifteen Years After Autism Panic, a Plague of Measles Erupts. The Wall Street Journal

helsenorge.no:  Autisme

Solhaug, Randi Merete