Har klart det umulige – igjen!

– Vi har ikke klart å finne noen andre norske forskere som har klart det samme som professor Eiliv Lund.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 06.02.15 16:37 Oppdatert: 06.02.15 09:54

Kreftforsker Eiliv Lund blir sett, verdsatt og prioritert av EUs forskningsråd. Det er noe instituttleder Magritt Brustad er stolt av. – Verden ser og forstår at det også i Tromsø leveres forskning i verdensklasse, sier hun.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Det sier en stolt instituttleder for samfunnsmedisin, Magritt Brustad som 26.januar svingte sammen en spontanfest for UiTs anerkjente kreftforsker Eiliv Lund.

Han har nemlig klart å få tildelt det høyest aktede forskningsstipendet fra EUs forskningsråd, og det to ganger.

Den høyeste anerkjennelse innen EU

Å bli sett og verdsatt av EUs forskningsråd er en bragd i seg selv, dermed blir det ekstra unikt at Lund også i 2008 fikk støtte fra ERC. Da var det UiT-professoren og nobelprisvinner Moser som fikk tildelt penger.

– Dette er en stor anerkjennelse. Verden ser og forstår at det også i Tromsø leveres forskning i verdensklasse. Å få en ERC er det høysthengende eplet innen EU. Det finnes ikke noe større. Det er knallhard konkurranse, sier Brustad.

Brystkreftdiagnose via blodprøve

Årsaken til at EU nå ser nordover til Eiliv Lund og UiT, er hans utvikling av et patent på en gentest som kan skille mellom dem som har brystkreft og de som er friske. Testen er en blodprøve, noe som vil være til stor nytte for de menneskene i verden som ikke har tilgang for mammografi.

– Dette kan bli stort, og det kan hjelpe diagnostikken, sier dekan Arnfinn Sundsfjord som legger til at forskningen og jobben til Eiliv Lund er viktig for UiT.

­– Det er dette som gjør at vi kan kalle oss universitet.

– En utrolig reise

Kreftforsker Eiliv Lund leder prosjektet "Kvinner og kreft", som har 172.000 norske deltakere og en biobank med 50.000 blodprøver og nedfrosset vev fra brystkreftsvulster. Han synes det er stort å ikke bare kunne kalle seg forsker, men også oppfinner.

– For meg har dette vært en utrolig reise, og å utvikle et patent er noe helt annet enn den daglige forskningen, sier Lund, som sitter igjen med kun positive erfaringer i sin patentutvikling.

Eksklusiv klubb

– Nå har vi ett år på å bearbeide vår artikkel med resultater, sier Lund som forteller at han på grunn av ERC-stipendet han fikk i 2008, nå kunne søke på en helt spesiell pengepott fra EU, såkalt "Proof of Concept".

– Så du er i en eksklusiv forskerklubb som kan søke etter penger ingen andre kan søke om.

– Ja, du kan vel si det på den måten, smiler tromsøprofessoren.

Ifølge pressemeldingen fra EUs forskningsråd er det første gang en "Proof of Concept" går til Norge.

Les om da Lund fikk sitt første ERC-stipend her

Les også: Blodet avslører din kreftrisiko

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 06.02.15 16:37 Oppdatert: 06.02.15 09:54