Et løft for fjernmåling

Professor Torbjørn Eltoft har store ambisjoner når kunnskapen innen jordobservasjon samles i et nytt SFI.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.12.14 00:00 Oppdatert: 15.12.14 14:31

– Vår visjon er å bli et synlig senter internasjonalt, tiltrekke oss de beste forskerne innenfor feltet og bidra til viktig forskning. På sikt ønsker vi å etablere en nasjonal forskerskole innenfor fjernmåling, sier professor ved UiT Norges arktiske universitet, Torbjørn Eltoft.

I november ble UiT tildelt et nytt Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) fra Norges forskningsråd, til forskningsmiljøet innenfor jordobservasjon. UiT er vertsinstitusjon for senteret, som bærer navnet Centre for Integrated Remote Sensing and Forecasting for Arctic Operations. Samarbeidspartnerne er NORUT, Meteorologisk institutt, Norsk Polarinstitutt, NTNU og Nansensenteret for miljø og fjernmåling. Å samle denne kompetansen i ett senter gir store muligheter, sier Eltoft.

Professor Torbjørn Eltoft la fram planene for et nytt SFI innen fjernmåling for styret i UiT torsdag i forrige uke. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Denne forskningen kan bidra med nye løsninger på utfordringer i Arktis og kunnskap og informasjon til de som skal ta avgjørelser om det som skjer i arktiske forhold, sier Eltoft.

Avanserte tjenester
Senteret satser innen forskning, teknologi og utdanningsprogrammer. Målsettingen er å fortsette å utvikle fjernmåling av oseanografiske forhold som vind, bølger, strøm og polare lavtrykk, og overvåking av sjøis og oljesøl. Informasjon fra ulike sensorer i satellitter, fly og på bakken skal settes sammen og integreres i arbeidet. Målingene skal blant annet brukes til å utvikle nye modeller og systemer som kan gi enda mer avanserte tjenester i forhold til å avdekke oljesøl eller få kunnskap om hvor sjøis befinner seg. Dette er viktig blant annet for offshore-bransjen og skipstrafikken.

– Fagmiljøet i Tromsø har kompetanse å putte inn i relevante fagdisipliner, og vi ønsker å posisjonere oss som et nasjonalt senter for fjernmåling, med internasjonal synlighet, sier Eltoft.

Torsdag la han fram planene for styret ved UiT. De ble godt mottatt av styrerepresentantene.

– Det er kjempeflott å se at vi bygger videre på det man allerede er god på innen fjernmåling. Det er særlig behov for å utvikle koblingen til næringslivet, både til petroleumsnæringen og andre aktiviteter i nord, sier ekstern styrerepresentant Anita Andersen Stenhaug, fra Statoils feltutvikling i Drift Nord i Harstad.

12 millioner kroner
Bedriftspartnerne til det nye senteret er Kongsberg Satellite Services AS, Kongsberg Spacetec AS, Globesar AS, Aranica AS, Maritime Robotics, Statoil, Shell Technology Norway AS, ENI Norge, Aker Solutions ASA og Multiconsult. Finansieringen strekker seg over åtte år, men etter fem år skal det gjøres en evaluering av hvor vellykket aktiviteten til senteret er. Forskningsrådet dobler beløpet som kommer fra industrien, opp til et maksbeløp på 12 millioner kroner.

Satellitter sender daglig ned data som er viktig blant annet for offshore-industrien og skipstrafikken. Foto: Colourbox
Satellitter sender daglig ned data som er viktig blant annet for offshore-bransjen og skipstrafikken. Foto: Colourbox

– Selv om oljeselskapene er inne med finansiering, betyr ikke det at vi skal drive med petroleumsprosjekter. Det vi gjør er å utvikle teknologi, til å drive med overvåking og varsling, sier Eltoft.

Letter of interest
Ingen av bedriftspartnerne har så langt undertegnet bindende kontrakter om finansiering, men har gitt såkalt «letter of interest», som betyr at de har en intensjon om å gi støtte. Senteret har tre måneder på seg til å få avtalene på plass.

– Det er en forutsetning at vi blir industrifinansiert. Selv om det i dag er usikkerhet i oljebransjen og fall i oljeprisen, forventer jeg at oljeselskapene står ved sine intensjoner, sier Eltoft.

En rekke internasjonale samarbeidspartnere er aktuelle for det nye senteret. Dette er institusjoner som ligger i USA, Frankrike, Tyskland, Russland og Danmark.

– Jeg har også spilt inn fjernmåling til Arktisk råd, som et område som kan være interessant for et cirkumpolart samarbeid, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.12.14 00:00 Oppdatert: 15.12.14 14:31