Nederlendere interessert i Arktis

Elever og lærere fra Nederland på studietur til UiT Norges arktiske universitet og Tromsø for å lære mer om biologi og miljø i Arktis.
Sandberg, Stig
Publisert: 19.09.14 00:00 Oppdatert: 19.09.14 12:40

For tredje år på rad fikk BFE-fakultetet besøk av 27 nederlandske videregående elever og fire lærere fra skolen Het Baarnsch Lyceum. Mange elever fra denne skolen pleier å søke seg viderre til Wageningen Universitet som UiT har avtale med. I løpet av besøket her på campus fikk de lære om havet, om fysiologi hos arktiske dyr og hvordan stoff påvirker hjernen.

Først ute var ph.d. Melania Borit og dr. Jorge Santos som hadde laget et interaktivt opplegg rundt temaet «hav». Elevene ble inndelt i fire grupper, og for hvert spørsmål måtte de velge svar ut fra flere alternativer. Dette fungerte veldig bra, og gruppene engasjerte seg i ivrig diskusjon.

Deretter ble elevene tatt med til avdeling for arktisk biologi hvor professor Monica Sundset holdt foredrag «Digestive physiology in Arctic Animals». I tillegg til foredraget ble de også tatt med på en runde for å se på – og fotografere – noen av reinsdyrene som holdes der.

Et av reinsdyrene som elevene fikk se. Fotograf: Kees Verhoek

Tredje post på programmet var populærforedrag om «Drugs and your brain» ved Jan Höper, Det helsevitenskapelige fakultet. Etter foredraget fikk elevene oppleve utstillingen imPuls som handler om hjernen, hjertet og rus.

Besøket ble avrundet med omvisning på campus som Mali Arnstad (KSA) sto for. Både elever og lærere var strålende fornøyd med besøket på campus, og de varslet at de kommer tilbake neste år med ei ny gruppe elever.

Her er hele gruppen samlet oppe på Fjellheisen. Fotograf: Kees Verhoek

I tillegg til besøket på campus, hadde de også tur til Sommarøy, Tromsø museum, Polaria og Framsenteret. Og de rakk også å få med seg en fjelltur oppå Fløya.

Sandberg, Stig
Publisert: 19.09.14 00:00 Oppdatert: 19.09.14 12:40