Unik jordmorutdanning til Tromsø?

– Vil dere ved UiT starte opp et pilotprosjekt på en ny jordmorutdanning? spurte stortingsrepresentant Ketil Kjenseth (V). – Selvfølgelig! var svaret.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 17.06.14 00:00 Oppdatert: 17.06.14 12:04

Man trenger ikke å være ferdig utdannet sykepleier for å bli en god jordmor, mener Venstres Ketil Kjenseth, studieleder Kari Bjerck og dekan Arnfinn Sundsfjord. Nå skal de jobbe frem en ny utdanning der man kan begynne rett på en 5-årig jordmorutdanning.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Som kjent så er vi ikke størst, men vi er først, smiler dekan Arnfinn Sundsfjord ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Han og Kari Bjerck, studieleder ved jordmorutdanningen ved UiT, er entusiastiske til forslaget om at man i Tromsø, som de første i landet, skal kunne starte opp en unik jordmorutdanning.

– Kvinnehelse fra første dag

I dag må de som ønsker å bli jordmødre først utdanne seg til sykepleiere og ha minimum ett år jobberfaring før de kan videreutdanne seg til jordmor. Dette synes Venstres stortingsrepresentant Ketil Kjenseth er en unødvendig lang vei. Derfor frir han til UiT for å starte opp en utdanning der de som ønsker å bli jordmødre starter rett på en jordmorutdanning – en helhetlig 5-årig masterutdannelse.

– I England gjør de det på denne måten, og studentene får undervisning om kvinnehelse fra første dag. Det er utrolig bra, sier Bjerck. Hun mener en slik utdanningsmodell gjør så fødselsomsorgen spesialiseres, men også bidrar til mer forskning innen fagfeltet.

­– Nysgjerrig

– Jeg er nysgjerrig på å prøve dette, for mens vi i Norge har videreutdannet sykepleiere til jordmødre, har andre land gått andre retninger, sier Bjerck.

Hun forteller at dagens jordmorutdanning er veldig geografisk betinget, siden man krever at jordmorstudenter skal ha et visst antall fødsler i løpet av sin praksisperiode.

– Dette kan bli et problem i distriktene som ikke har så mange fødsler.

Må få med praksisfeltet

Det helsevitenskapelige fakultet er kjent for å være innovative, og startet for eksempel opp, som de første i Norge, master i helsesøsterfag, psykisk helse og aldring- og eldreomsorg. De første studentene ble uteksaminert 13.juni i år.

Nå vil fakultetet bli først igjen, og hvis alt går etter planen, og Ketil Kjenseth klarer å få penger til prosjektet i statsbudsjettet, så håper man at de første jordmorstudentene kan starte opp i 2016.

Men først må man også få med seg praksisfeltet, for dette krever mye av dem som skal lære opp ”de nye” jordmorstudentene.

– Fødeavdelingene er vant til å ta imot utdannede sykepleiere som kan mye, har bred erfaring og er kjent med et krevende yrke. Nå får de studenter uten denne kunnskapen i bunnen, sier Bjerck.

Les også: Storsatsing på master i helsefag

Les også: Sjokkerende søkertall

Øvreberg, Elisabeth