Mot individualisert behandling av lungekreft

Nivået av stoffer som blir aktivert ved lavt surstoff i lungesvulster kan gi en pekepinn om prognosen pasienten har for overlevelse. Denne kunnskapen åpner opp for mer individualisert kreftbehandling.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 31.01.14 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:34

Marthe Eilertsen håper funnene hennes kan bidra til at lungekreftpasienter med tiden kan få tilpasset behandling. Foto: Renate Alsén Øvergård

– Det hører fortiden til å behandle kreft som en type sykdom. Om et stoff virker på én måte i en kreftsykdom, er det ikke sikkert det virker likt på en annen kreftsykdom. Vi ser også at det er forskjeller innenfor en og samme krefttype, som for eksempel lungekreft. Derfor er det viktig å analysere nivået av stoffene man ser har betydning for overlevelse og behandling hos lungekreftpasienter. Da vil vi kunne tilpasse behandlingen til hver enkelt pasient, sier Marthe Eilertsen. Hun har nylig avlagt doktorgrad ved Det helsevitenskapelige fakultet,  UiT.

Eilertsen har studert ulike stoffer som blir aktivert ved lave surstoffnivå i lungesvulster. Nivået av slike stoffer i kreftcellene og omkringliggende vev kan si noe om prognosen for overlevelse etter operasjon.

Vevsprøver fra 335 lungekreftpasienter som ble operert ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) og Nordlandssykehuset Bodø i perioden 1990-2004, er brukt i forskningen. Pasientene var mellom 28 og 85 år med en gjennomsnittsalder på 67. Hovedandelen var menn.

Les også: Biomarkører bedrer fremtidsutsiktene for lungekreft

Tilpasset behandling
Pasientene er fulgt over lang tid, og Eilertsen har dermed kunnet se om de har hatt lang overlevelse etter operasjon eller ikke.

– Stoffene vi har studert har stor innvirkning på lungekreftceller når de blir eksponert for lave surstoffnivå. Lavt surstoffnivå er et vanlig fenomen i lungekreftsvulster.

Sammen med eksisterende kunnskap, kan forskningen brukes til å finne ut hvilke pasienter som trenger tilleggsbehandling. Behovet for nye behandlingsalternativer for lungekreftpasienter er stort.

– Målrettet behandling mot stoffene vi har studert kan muligens bli en fremtidig behandling av lungekreft. Det kreves mer forskning på temaet for å bekrefte funnene, men jeg håper at vi er skritt nærmere å kunne bruke denne kunnskapen i klinikken.

Stor dødelighet

Lungekreft er en av de mest dødelige kreftsykdommene.

I gjennomsnitt dør en nordmann av denne krefttypen hver fjerde time. Det er like mange som dør av lungekreft som av brystkreft, tykktarmskreft og prostata til sammen. Det har professor i klinisk medisin, Roy Bremnes, tidligere uttalt til uit.no.

I 2011 fikk 2842 nordmenn diagnosen lungekreft, og 2184 døde. Dette betyr at lungekreft er skyld i cirka 20 prosent av dødsfallene som følge av kreft. Den dårlige prognosen skyldes både at sykdommen oppdages for sent, og at man derfor kun kan tilby livsforlengende, og ikke kurerende behandling.

– Det er viktig at lungekreft oppdages tidlig. Det har vært diskutert om man skal innføre screening av lungekreft i Norge, slik som med mammografi. Før dette kan skje, må det nok flere studier til for å avklare om det er flere fordeler enn ulemper med et slikt screeningprogram – og om et slikt prosjekt utgjør riktig bruk av helseressurser, avslutter Eilertsen.

Les også: Krafttak mot lungekreft

Fakta om lungekreft:

· Lungekreft er blant de vanligste kreftsykdommene i Norge og den kreftformen som tar flest liv.
· Forekomsten øker hos kvinner, mens den for menn har vært omtrent uforandret de senere år.
· Bare en av ti som får diagnosen lever etter fem år.
· Siden sekstitallet har femårsoverlevelsen kun steget med 2-3 prosentpoeng. I samme periode er femårsoverlevelsen for alle kreftformer i gjennomsnitt blitt nesten doblet.
· Mellom 80 og 90 prosent av tilfellene antas å skyldes tobakksrøyking. Den viktigste årsaken til den lave overlevelsen er at sykdommen oppdages for sent, og at pasientene ikke kan opereres. I Norge blir bare en av fem pasienter operert. (Kilde: Kreftregisteret)

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder