HIV, malaria og tuberkulose blomstrer fortsatt

- Vi i den vestlige verden burde bry oss mer, sier Tromsøprofessor.
Mackenroth, Anika
Publisert: 27.06.13 00:00 Oppdatert: 22.03.18 10:36

Tuberkulose i verden

Tuberkulose er i dag et av verdens store
helseproblemer, til tross for at det finnes
effektive metoder og midler til å bekjempe
infeksjonen. En regner med at en tredjedel
av verdens befolkning er infisert med
Mycobacterium tuberculosis. I 2011 døde
1,4 millioner mennesker av tuberkulose,
derav 70 000 barn. 1 av 4 HIV-infiserte
dør av tuberkulose.

I Norge ble det i 2006 meldt 296 tilfeller av
tuberkuløs sykdom, og antallet har gjennom
noen år ligget der omkring. Om lag to
tredjedeler av tuberkulosepasientene hadde
sykdommen i lungene.

Kilder: WHO og Store medisinske leksikon

Aids dreper to millioner mennesker hvert år. Tuberkulose og malaria dreper ytterligere to millioner, og det til tross for at medisiner er tilgjengelig. Men de store infeksjonssykdommene herjer stort sett i den tredje verden og blant fattige, og det gjør at vi bryr oss for lite, mener professor Ørjan Olsvik ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

- Vi i den vestlige verden burde bry oss mer. Det vi gjør er å vaksinere oss mot disse sykdommene, og ta medisin som beskytter oss så lenge vi oppholder oss i aktuelle områder. Vi burde tenke mer på de menneskene som lever der hele sitt liv, og kanskje dør altfor unge etter sterke lidelser, sier Olsvik til Nordlys.

Noen av sykdommene man trodde var utryddet, er i ferd med å spre seg igjen også i Europa og USA. Tuberkulose rammer spesielt fattige lenger sør i Europa og i Russland som ikke har tilgang på helsetjenester, og en multiresistent variant skaper problemer i USA og i andre vestlige land.

- Antibiotika biter ikke på denne versjonen, og det må ny forskning til for å utvikle ny medisin, sier Olsvik.

Professor Ørjan Olsvik fikk møte
leprapasienter med stygge
annenrangssår
Foto: Signe Ringertz

Flere glemte sykdommer

Også spedalskhet er blant sykdommene man trodde var utryddet, men som lever i beste velgående i fattige land. Olsvik besøkte nylig Etiopia for å se spedalskhet med egne øyne, og der var det mange skjebner som møtte ham.

– Jeg hadde regnet med å møte en eller to spedalske, men jeg fikk se mange. Flere var helt nysmittet, forteller Olsvik som blant annet underviser medisinstudentene ved Universitetet i Tromsø i disse ”gamle” sykdommene.

– Det er viktig at morgendagens leger kan om spedalskhet, eller lepra som den også kalles, for sykdommer vi tror har dødd ut kommer tilbake. Bare se på kolera, syfilis og polio. Vi trodde vi var kvitt dem, men sykdommene sniker seg opp bak ryggen på oss dersom vi ikke er aktive med å bekjempe.

Les også: Spedalskhet herjer fortsatt

Han forteller at det finnes medisiner og behandling for de fleste dødelige sykdommer, men at den ikke når frem til de som trenger det.

Oppfordrer til solidaritet

Det vil den internasjonale EndGame-kampanjen gjøre noe med. Lørdag denne uka arrangerer de konsert i Tromsø for å sette fokus på HIV, malaria og tuberkulose. Målet er å engasjere folk i kampen for å utrydde disse sykdommene.

- Denne kampanjen handler om at vi faktisk kan utrydde tre sykdommer som seg imellom tar livet av rundt fire millioner i året. Medisinen som er tilgjengelig i dag er langt billigere og bedre, og det finnes mange forebyggende tiltak som gjør at det er realistisk at ingen i fremtiden skal måtte dø av sykdommer som vi kan forhindre, sier sjefprodusenten for EndGame, Tim Massey til Nordlys.

- Folk må faktisk kunne si at det ikke er greit at folk skal måtte lide og dø unødig. Dette handler om medmenneskelighet.

Professoren ved UiT er enig i at det må gjøres mer.

- De store infeksjonssykdommene er i den tredje verden, og vi løfter nesten ikke en finger for å bistå, sier han til Nordlys.

- Alle bidrag kommer godt med, både faglige og økonomiske, og vi må aldri gi opp, eller glemme de som virkelig trenger vår hjelp.

UiT støtter EndGame

Den internasjonale EndGame-kampanjen holder sin første konsert i Tromsø 29. juni 2013. Bak kampanjen står organisasjonene Act V og The Global Fund, i samarbeid med flere organisasjoner i kampen mot HIV/AIDS, tuberkulose og malaria. Konserten er ledd i en serie av konserter som avholdes i Europa, USA, Afrika og Asia. I Norge står Oslo og Stavanger for tur senere i år. Konserten i Tromsø settes opp på Prostneset og billettpengene blir brukt på medisiner.

Fredag 28. juni arrangerer Endgame/Tromsø et åpent møte om HIV/AIDS og tuberkulose i nordområdene. Flere av verdens fremste eksperter møtes i Tromsø for å forklare hvordan kampen mot HIV/AIDS, tuberkulose og malaria nå kan vinnes. Les mer

Mackenroth, Anika
Publisert: 27.06.13 00:00 Oppdatert: 22.03.18 10:36