Disse fikk årets priser ved Helsefak

Når du får applaus etter forelesningene dine, er du en god underviser. Se hvem som fikk årets utdannings- forskning- og formidlingspris ved Helsefak.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 25.06.13 00:00 Oppdatert: 27.06.13 13:34

Formidlingsprisen gikk til Charlotte Reedtz ved RKBU - nord. Foto: Mariann S. Karlsen.

–  Floyd Rudmins undervisning er informativ og engasjerende, gir stort læringsutbytte og forelesninger blir ofte avsluttet med en runde applaus. Som veileder er han kunnskapsrik, entusiastisk og opptatt av å motivere studenter til kunnskapsproduksjon på et høyt nivå, samt formidle og publisere sine forskningsresultater, fortalte seksjonssjef for utdanningstjenester, Elin Skog, da hun mandag 24.juni skulle dele ut årets undervisningspris ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Men det var ikke bare professor Floyd Rudmin som fikk den gjeve utdanningsprisen til fakultetet. Også førsteamanuensis Karen Kristine Sørensen fikk pris for sin innsats med å lage et studietilbud det ikke finnes maken til i Norge.

– Sørensen har hatt særlig ansvar for å utvikle et tverrfaglig delemne som ble gjennomført for første gang høsten 2012. Dette delemnet er et helt nytt studietilbud i Norge som samler fagpersoner fra ulike fagdisipliner og institutt, og som gir helt ferske studenter en solid faglig plattform for resten av studiet, uttalte Skog og la til at Sørensen i tillegg utmerker seg som en dyktig formidler og viser stor omsorg for studentene.

Glødende formidlingsvinner

Tradisjonen tro, gir Det helsevitenskapelige fakultet ut tre priser i året – alle tuftet på universitetet sine store bærebjelker: undervisning, forskning og formidling. Når det gjelder formidlingsprisen, så var det i år førsteamanuensis Charlotte Reedtz som gikk av med seieren. Rådgiver for formidling, Ørjan Olsvik, begrunner avgjørelsen på denne måten:

Utdanningsprisen gikk til Karen Kristine Sørensen (til venstre). Trine Krane tok imot prisen til Floyd Rudmin.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Charlotte Reedtz har gjennom sin formidlingsaktivitet vært en tydelig stemme i samfunnsdebatten, og det om et tema som kan oppfattes som tabubelagt og vanskelig å snakke om. Barn og unges psykiske helse er et viktig tema og et økende samfunnsproblem, og Reedtz har gjennom sin formidlingsaktivitet vært en viktig bidragsyter i det å spre kunnskap om dette temaet.

– I tillegg til å være en dyktig foredragsholder kjent for sitt glødende engasjement og sin karisma, behersker Reedtz både muntlige og skriftlige formidlingsformer og har vært hyppig portrettert og intervjuet i aviser, TV og radio. Med kronikker og debattinnlegg har hun både lokalt og nasjonalt deltatt i debatten omkring barn og unges psykiske helse, og hun har bidratt til å spre kunnskap om temaet ved å bidra til utviklingen av kunnskapsdatabaser og forskningsbasert informasjonsmateriell rettet mot allmennheten. Hennes faglige kompetanse og tydelighet har også gjort henne ettertraktet som kommentator og ekspert blant annet i undervisningsinstitusjoner, brukerorganisasjoner og i domstolene.

Forskning på høyt nivå

Når det gjelder forskningsprisen, så ønsker fakultetet å hedre en vitenskapelig ansatt, en forskningsgruppe eller et forskningsmiljø som har utmerket seg ved framragende forskning. Prisen kan utdeles på grunn av forskning på internasjonalt høyt nivå over tid, eller fremragende prestasjoner i løpet av det siste året.

Årets forskningspris gikk derfor til professor John-Bjarne Hansen. En enstemmig komité valgte nettopp Hansen på grunn av at han i lang tid har hatt som hovedfokus å kartlegge nye risikofaktorer for blodpropp.

Forskningsprisen gikk til John-Bjarne Hansen. Her med Jan Rosenvinge.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Forskningsgruppen han leder har etablert seg som ett av de ledende forskningsmiljøene internasjonalt på dette fagområdet. Gruppen ble etablert i 2009, og har siden da arbeidet systematisk med komplettering og utvidelse av gruppen lokalt og inngår i et bredt internasjonalt samarbeid. Gruppen er aktiv og suksessfull i å skaffe eksterne forskningsmidler. John-Bjarne Hansen har en omfattende publiseringsvirksomhet i høyt rangerte tidsskrifter. Forskningsgruppen har også en god produksjon av doktorgradskandidater, sa prodekan forskning Jan Rosenvinge.

Alle prisvinnerne fikk 30.000 kr, glassvase og diplom.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 25.06.13 00:00 Oppdatert: 27.06.13 13:34