Kongeparene koste seg i hagen

Kong Harald og Dronning Sonja ville gjerne vise frem verdens nordligste botaniske hage til det svenske kongeparet som var på statsbesøk i Norge. De fikk en grundig omvisning på en praktdag.

Sojtaric, Maja
Publisert: 19.06.13 00:00 Oppdatert: 19.06.13 14:59

Det var med synlig interesse at kongeparene fulgte med professor Arve Elvebakk og rektor Jarle Aarbakke til Tromsøs arktisk-alpine botaniske hage. Der stilte de mange spørsmål om plantene.

Kong Carl Gustaf og dronning Silvia avvek fra den planlagte ruten noe og gikk tilbake til enkelte bed med nye spørsmål, mens Elvebakk presiserte og fortalte mer om plantene.

Kongeparene nøt det gode været i den botaniske hagen i Tromsø. Rhododendron er for tiden en av plantene som er i full blomst. Foto: Maja Sojtaric

Med sin beliggenhet på nesten 70 grader nord er den arktisk-alpine botaniske hagen i Tromsø verdens nordligste. Hagen drives av Tromsø Museum, Universitetsmuseet. Hagen er ordnet etter 20 ulike geografiske eller botaniske temaer, fra Himalaya til Sibir.

Samarbeid mellom gode naboer

Tidligere på dagen var kongeparene på Nordnorsk vitensenter hvor de ble ønsket velkommen til Universitetet i Tromsø av rektor Jarle Aaarbakke.  Han fortalte om det utstrakte samarbeidet som norske forskere generelt, og tromsøforskere spesielt har til sine svenske kolleger.

– En gang i tiden måtte befolkningen her dra til Rikshospitalet i Oslo for å få åpen hjertekirurgi. For å selv kunne utføre disse operasjoner dro forskere og leger fra oss til Karolinska Institutet i Stockholm for å lære mest mulig om inngrepet. I ettertid har vi delt denne kunnskapen med våre russiske kolleger i Arkhangelsk. Vi er det svenske folket en stor takk skyldig.

Aarbakke og kollega Lena Gustafsson, rektor ved Universitetet i Umeå fortalte en del om det strategiske samarbeidet mellom institusjonene.

– Vi er begge dynamiske og unge universitet som står seg i internasjonal konkurranse. Vi ser at verden vender blikket mot nord og det gleder oss å samarbeide med Norges arktiske universitet, sa gustafsson.

Kongeparene fikk blant annet et foredrag om forskningssamarbeidet på bioprospektering mellom UiT og Universitetet i Umeå.

Sojtaric, Maja
Publisert: 19.06.13 00:00 Oppdatert: 19.06.13 14:59