Økende interesse for internship

Store aktører som Google og Arktisk råd tilbyr verdifull arbeidserfaring til tromsøstudentene. Og studentene søker seg til internship i økende grad.

Sojtaric, Maja
Publisert: 19.04.13 11:00 Oppdatert: 19.04.13 11:06

Student Margrete Nygaard og daglig leder for sekretariatet for Arktisk råd Nina Vaaja er begge strålende fornøyde med internship-ordninga til UiT. Foto: Maja Sojtaric.

Tretti studenter er i dag utplassert som praktikanter via internship-ordninga til Universitetet i Tromsø.

En av dem er student i statsvitenskap Margrete Nygaard som er halvveis i sitt internship hos sekretariatet for Arktisk råd. Hun vant frem i konkurransen med 33 andre søkere - en rekord i søkertall i følge Karriereservice ved Universitetet i Tromsø.

– Jeg har gjort alt fra å hente tevann og kaffe til å være med på ansettelsesprosesser. Arbeidet med omstilling fra midlertidig til permanent sekretariat har vært utfordrende og lærerikt, også for meg, forteller hun.

Arktisk råd er det eneste samarbeidsorganet som omfatter alle de arktiske landene. I tillegg er representanter for de arktiske urbefolkningene, som Sametinget, permanente medlemmer i rådet.

Sekretariatet for Arktisk råd har blant annet som oppgave å forberede og gjennomføre rådets møter og drive informasjonsvirksomhet. Siden 2007 har det ligget midlertidig i Tromsø, men fra 2013 vil sekretariatet ha sitt permanente sete  her.

– Jeg synes at dette er en fin mulighet til å gi universitetsstudentene innsyn i hva vi gjør. Og med den forestående omstillinga og det store ministermøtet som vi skal arrangere i mai, trengte vi et par ekstra hender. Så vi tok kontakt med Karriereservice, og de gjorde en fin jobb med å velge ut gode kandidater som vi kunne velge blant, forteller daglig leder Nina Buvang Vaaja.

Må være lærevillig

– Det å ha rett kompetanse er viktig, i tillegg legger vi vekt på at praktikanten er arbeidsvillig og har godt humør. Og det syns vi Margrete hadde, så vi valgte henne. Det har så langt vært en positiv opplevelse for alle parter, sier Vaaja.

For at en intern skal fungere godt må hun ta utfordringer på strak arm, være lærevillig og ikke være redd for å spørre, forteller Nygaard.

– Jeg vil anbefale dette for alle studenter.  For meg er dette er en fantastisk anledning til å få erfaring innenfor en internasjonal organisasjon. Karriereservice har fulgt meg godt opp og kontaktet meg for å sjekke at alt er på stell, sier hun.

– Hvis du som student har gjort noen internships så teller det bare positivt når du skal søke jobb etter endt utdanning, understreker Vaaja.

Stor interesse

Det er ifølge Karriereservice økende interesse også blant virksommheter som vil ha tromsøstudenter i internship. Google Norge har en tromsøstudent hos seg i Oslo nå. Din Bedrift på nett, hvor Google er en partner, har en i Tromsø.

Fredag 19. april stiller Norges sjømatråd og Nordnorsk vitensenter opp for å fortelle mer om internship-stillingene de har lyst ut, og som har søknadsfrist i mai. Forrige gang Sjømatrådet hadde stillingen utlyst så fikk Karriereservice 29 søknader. Året før det kom det ni.

Er du interessert i internship? Du kan ta kontakt med Karriereservice ved Universitetet i Tromsø på Facebook .

Sojtaric, Maja
Publisert: 19.04.13 11:00 Oppdatert: 19.04.13 11:06