Slik forstår du babyen din

Godt samspill og god kommunikasjon med babyen kan gi høyere IQ og mindre atferdsproblemer ved fem års alder.

En sovende baby i sengen med smokk
Sover som en baby. Foto: Mostphotos
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 05.11.12 00:00 Oppdatert: 07.12.23 09:34
Helse og velferd

DE GODE RÅDENE

• Nysing, gjesping og hikking kan være tegn på at babyen må hente seg inn igjen, at inntrykkene fra omgivelsene blir for mye.
  • Det samme gjelder dersom barnet snur seg bort, lukker øynene, får forandringer i huden eller gjør ukontrollerte bevegelser.
  • Dersom babyen får suge på hendene sine, kan det i mange tilfeller ofte være nok til å roe ned en urolig kropp en stund.
  • Bruk våkentid til å få blikk-konakt. Bruk stemmen aktivt, i forskjellige toneleier. Syng og snakk med barnet. Bruk ansiktsmimikk.
  • Lek  med barnet! Bruk en rangle eller en rød ball (det er fargen spedbarn ser best), og la barnet feste blikket på den. Se hvordan barnet kan snu seg etter leken.
  • Slik aktivitet er morsom, men også slitsom for barnet. Lær deg signalene om at nok er nok.
  • Dersom barnet snur seg bort – ikke ta dette som en avvisning. Da trenger det bare en pause.
Kilde: "En bedre start"

Forskningen viser at veiledning til ferske og ofte rådville foreldre om hvordan de skal tolke og forstå barnet sitt er viktig forebygging av atferdsproblemer.

– Dersom foreldrene er stresset, blir barnet stresset når det ikke blir forstått, noe som kan være veldig skadelig. Om foreldrene forstår signalene barna gir, blir de selv trygge og kan iverksette stressdempende tiltak, sier overlege og leder av Norsk barnelegeforening, Marianne Nordhov til VG. Hun tok doktorgrad på emnet ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Les også: Prematurprosjekt gir barn økt intelligens

En baby kan nemlig mye mer enn bare å spise og sove – bare foreldrene tar seg tid til å se etter.

Gitt ut bok

I den ferske boken «En bedre start» gir spesialsykepleier og doktorgradsstipendiat ved Det helsevitenskapelige fakukltet, UiT, Inger Pauline Landsem, konkrete råd.

Visste du for eksempel at hikking ikke nødvendigvis betyr at den lille krabaten har spist for fort? Eller at gjesping ikke alltid betyr at babyen vil sove?

– Dette er noen av babyens måter å reagere på når inntrykkene blir for sterke. Når babyen putter fingrene i munnen, er det ofte ikke på grunn av sult, men en måte å komme i balanse på, påpeker Landsem til VG. Hun har gitt ut boken på eget forlag sammen med fotograf og tobarnspappa Stig Brøndbo.

Fascinerende

Landsem ønsker å videreformidle sin kunnskap etter 20 år på nyfødtintensiv avdeling – kombinert med nyere forskning – til usikre og slitne foreldre og de som skal hjelpe dem.

– For mange blir spedbarnstiden mye morsommere når de vet hvordan de skal samspille med babyen, sier hun til VG.

Ifølge VG er et viktig råd til nybakte foreldre er å bruke våkentiden godt – det være seg på stellebordet, i badekaret eller på fanget. Da er ansiktet og stemmen til mamma eller pappa er de beste leketøyene.

– Nyfødte bruker lang tid, derfor må man vente på respons og ikke gjøre en ny ting med én gang. Foreldre kan ofte bli for utålmodige.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 05.11.12 00:00 Oppdatert: 07.12.23 09:34