Forskningsdagene: Fiskekroker og Forskerformidling

Fra onsdag er Forskningsdagene igang. Under festivalen kan du oppleve, lære og bli inspirert av en rekke spennende emner om samfunn.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie (tekst og foto)
Publisert: 17.09.12 00:00 Oppdatert: 17.09.12 14:27

Av Stefan Amlie (tekst og foto)

Forskningsdagene 2012 starter onsdag 19. september og hovedtema i år er samfunn. I løpet av ti dager blir det holdt over 70 gratis og spennende arrangementer om alt fra fiskekroker av gevir til identitet og digitale visningsvegger.

Fortidens samfunn

Tromsø Museums åpne dag kan du oppleve fortidens samfunn gjennom å lage fiskekroker av gevirer, koke mat under jorda og smi din egen kniv.

FULLSTAPPET ARRANGEMENT: Tromsø Museums åpne dag er fullstappet av en rekke spennende og interessante aktiviteter, blant annet pil- og bueskyting. Foto: Tromsø Museum.

– Vi ønsker å sette fokus på fortidens samfunn og hva som brakte folk sammen,  sier Christine Haugsten Ellefsen i Tromsø Museum.

Muséet skal blant annet fly inn en stor gammeldags smie fra Svolvær. Her vil det være mulig å smi spikre, kniver eller annet typisk utstyr som ble brukt i jernalderen. I tillegg vil det bli mulig å lage og servere mat fra kokegroper og produsere noe fint nålebindingsverksted eller steinknakkerverkstedet.

Tilbudet stopper heller ikke der. Muséet arrangerer videre kurs i gamle syteknikker og konkurranse i pil- og bueskyting.

– Det vil også være mulighet for å prøve å skjære fiskekroker ut av gevirer eller ben,  sier Ellefsen.

Dobbel dose Forsker grand prix

Onsdag 19. september arrangeres den lokale finalen i  Forsker grand prix for andre gang i Tromsø på Rica Ishavshotell.

FORSKER GRAND PRIX: Elina Halttunen og Audun Hetland var Tromsøs finalister i 2011. Hetland vant nasjonal finale.

Her skal sju kandidater fra universitetet kjempe om hvem som er best i formidling, og publikum er med på avgjørelsen. June Forsberg (26) er en av dem og skal  i løpet av fire minutter presentere sin forskning om placeboeffekt hos smertepasienter.

– Jeg vil bruke meg selv som forsøkskanin og påføre meg selv smerte på scenen, sier Forsberg lattermildt.

De to beste formidlerne fra den lokale finalen går til den nasjonale finalen 29. september på Kulturhuset. Bakgrunnen for at finalen er i Tromsø er at doktorgradsstipendiat Audun Hetland fra UiT vant den nasjonale finalen i ”Forsker grand prix”  i Bergen i fjor.

– Dette er et relativt nytt konsept og fjorårets nasjonale finale var den første i rekken. Vi synes det er veldig positivt at vinnerinstitusjonen bidrar til å arrangere neste års finale, sier Sidsel Flock Bachmann,  medansvarlig for arrangementet og seniorrådgiver i Norges Forskningsråd.

– Konseptet har blitt svært godt mottatt og det er et morsomt og lærerrikt arrangement som jeg anbefaler alle å få med seg, sier hun.

Fullsatt forskningstorg

Fredag 21.september klokken 11.00 åpner forskningstorget på Strandtorget i Tromsø med over 20 boder med forskere og forskningsresultater i et stort spekter av samfunnets verden.

Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) arrangerer for eksempel Det store samfunnspillet.

– Det blir en mellomting mellom stigespillet og natursti. Det er rettet mot de mellom 14 og 18 år men passer for alle så lenge de kan lese, sier Sissel Eriksen, førsteamanuensis i sosiologi på Universitetet i Tromsø.

VISER FREMTIDEN PÅ FORSKNINGSTORGET:
– Vi kommer nok til å se mer og mer bruk av visningsvegger i nær fremtid. Både arbeids-, underholdnings- og samfunnsmessig, sier professor Otto Anshus.

Institutt for informatikk tar derimot med seg en portabel visningsvegg på fire kvadratmeter så besøkende kan få leke seg.

– Mennesket er mye flinkere til å behandle data visuelt. På visningsveggen kan man arbeide flere samtidig og ha en rekke programmer og data oppe samtidig, sier Otto Anshus, Professor ved Institutt for Informatikk.

– Jeg tror vi snart ser visningsvegger i bok- og musikkbutikker. På den måten kan vi lett finne det vi ønsker oss for deretter å få innholdet ved å holde telefonen opp mot veggen, legger han til.

Identitet og samarbeid

Det er videre mye spennende som skjer i resten av fylket. Høgskolen i Harstad slår seg for eksempel sammen med Kunnskapsparken Nord og Sør-Troms regionråd for å tilby et bredere og bedre program i regionen.

– I stedet for å gjøre ting hver for oss, syntes vi det var en god ide å samle oss om arrangementet. Et av målene med Forskningsdagene er jo nettopp å nå ut til folket, sier informasjonsansvarlig Kjetil Nilsen ved Høgskolen i Harstad (HiH).

– Det blir alt fra bamsehospital for barna til møter mellom skole og næringsliv, fortsetter han.

I tillegg til et bredt program i Harstad vil det tilbys en rekke arrangementer i distriktet, blant annet ved den markesamiske boplassen Vilgesvarre i Skånland.

- Synliggjøring er viktig for oss. Befolkningen skal vite hva som skjer i våre fagmiljøer, og folk skal forstå nyttigheten av at vi er en forskningsinstitusjon, sierNilsen.

Andreas Gravdal, ungdomsviter, foredragsholder og forfatter av boken ”En utrolig bra bok for unge folk” skal gi ungdommer over hele fylket tips og innspill til å finne ut hvem de ønsker å være.

– Det å finne sin identitet kan være både forvirrende og vanskelig. Ungdom i dag møter massive forventninger fra samfunn, foreldre, venner og ikke minst media, forklarer Gravdal.

Les mere om Forskningsdagene og finn flere spennende arrangementer!

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie (tekst og foto)
Publisert: 17.09.12 00:00 Oppdatert: 17.09.12 14:27