Musikk gjør barn smartere

23.07.12 Øvreberg, Elisabeth
Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er over to år gammel, og kan ha innhold som er utdatert.

Forskning har vist at musikalsk undervisning gir barn fortrinn både i språk og matematikk. Å spille et instrument som barn, skal også styrke hukommelsen.

Hver gang man setter seg for å øve, trener man både selvkontrollen, oppmerksomheten og hukommelsen.

– Undersøkelser viser at hukommelsen fungerer bedre hos personer som har lært å spille et instrument.

Det forteller forsker Pål Johan Karlsen ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø til Foreldre & Barn. Han er også forfatter og redaktør for Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

– Det å lære seg noter og melodier og å kunne oversette dette til bevegelser og musikk gir tydeligvis fordeler senere i livet når man skal lære nye ting, presiserer han.

Les også: Alzheimer kan forsinkes

Begrenser kognitiv svikt

En studie gjennomført ved Emory University inkluderte mer enn 70 testpersoner i alderen 60 til 83 år. Testen viste at de som hadde spilt et instrument i ti år eller mer, hadde mye bedre hukommelse enn de uten musikalsk bakgrunn.

Årsaken kan være at det å spille musikk er en krevende oppgave som krever mye terping. På samme måte som det å snakke mer enn ett språk, kan  musikktimer begrense kognitiv svikt.

– Å lære seg å spille et instrument, i form av systematisk øving over flere år i ung alder, ser ut til å endre hjernen og ha en viss overføringsverdi til andre mentale evner, som evnen til å huske navn i eldre år, uten at vi helt forstår hvordan. Det er veldig spennende at det er sånn, sier Pål Johan Karlsen til Foreldre & Barn.

Pål Johan Karlsen tror ikke musikkøving alene er hele forklaringen på at personer som har øvd systematisk over flere år, ser ut til å få overlegen hukommelse. Bedre hukommelse hos personer som har øvd mye musikk kan også henge sammen med livsstil og biologisk utgangspunkt. 

Les også: Diabetes kan gi dårligere hukommelse

Som å lære et nytt språk

– Det er nok slik at visse personligheter tiltrekkes systematisk musikkøving, og personer fra bestemte sosioøkonomiske lag i større grad får anledning til å spille. Men akkurat dette er neppe hele forklaringen. Øvingen i seg selv forklarer nok også en del. Å lære seg å spille kan på et vis sammenlignes med å lære seg et nytt språk. Vi vet at gode språkevner styrker innkoding og organisering av informasjon, noe som gjør det lettere å huske, sier Pål Johan Karlsen.

Styrkes av test

Han forteller at hukommelsen blir styrket av å bli testet regelmessig.

– Og er det noe musikere gjør, er det jo å teste at de husker. Det å treffe riktig tangent, finne riktig tone, det å huske noter og melodier. Hver gang man setter seg for å øve, trener man både selvkontrollen, oppmerksomheten og hukommelsen. Det er i grunnen ikke så rart at det har verdi på sikt, sier psykologen.

 

 

På Twitter   #norgesarktiske