– Fotballen har vært preget av steinalderteknologi

I et samarbeid med UiT har Simen Sægrov undersøkt hvordan fotballspillere kan bli lettere synlig på banen.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 02.07.12 00:00 Oppdatert: 06.07.12 17:01

Ballspillanalyse: ZXY

Ballspillanalyse ved hjelp av teknologiske
hjelpemiddel som GPS målinger,
videomålinger og radioøyeteknologi er blitt
mer vanlig.

Systemene er ennå unge, og full

utnyttelse av mulighetene er i sin spede
barndom.

Forskningen innen ballspillanalyse

ønsker å kartlegge og analysere de fysiske
og taktiske arbeidskravene ved ballspill og ut
fra resultatene bygge opp optimale
treningsprogram på individ- og rollenivå, samt
være med i uviklingen av ZXY–trackingsystemet
for å gjøre dette mest mulig brukervennlig.

Kilde: uit.no

Ballspillanalyse er et av satsningsområdene til Regionalt kompetansesenteret for idrett og helse ved Det helsevitenskapelige fakultet, og nå har en masteroppgave blitt skrevet om prosjektet ZXY.

– En av grunnene til at amerikansk fotball er så populært i statene, er at det finnes tall og statistikk for absolutt alt. Noe lignende finnes ikke i Norge, sier Simen Sægrov ved Universitetet i Oslo til universitas.no.

Sægrovs fotballinteresserte veileder fikk ham til å droppe sin opprinnelige masterplan til fordel for et nytt samarbeidsprosjekt med Universitetet i Tromsø. Interessen for videoprosessering ble avgjørende.

Les også: Fotball under lupen

Kartlagt spillerne
Sægrov og samarbeidspartnerne nordpå har jobbet med å gjøre kartlegging av spillernes bevegelser lettere å fange. Informasjonen digitaliseres og skal gjøre analysen av kampene lettere for klubbenes støtteapparat. Tromsøs fotballherrer (TIL) har vært prøvekaniner for prosjektet.

– GPS-belter gjør at spillere kan zoomes inn på og følges tettere enn før. Det kan brukes til å se hvordan enkelte opptrer i situasjoner som avgjør kampene.

Les også: Storsatsing på toppidrett

Digitalt og effektivt

Selv om fotballen etter hvert har blitt en vitenskap, skiller den seg ikke ut fra øvrige forskningsområder. Snarere tvert imot.

– I dag tar trenere notater med penn og papir og leverer det videre til en videoansvarlig, som manuelt må sy sammen analysen. Nå kan dette gjøres digitalt og effektivt. Fotballen har jo egentlig vært preget av steinalderteknologi frem til nå, påpeker masterstudenten.

Samarbeidsprosjektet med ishavsbyen innebar pendling til Alfheim stadion i Tromsø. Fra sidelinjen har fotballbanen blitt til et digert koordinatsystem, men noe fotballfaglig har masterstudenten likevel fått med seg.

– Jeg har jo sett hvordan Tromsø har gjort det i eliteserien, men jeg har stort sett vært for opptatt med å jobbe til faktisk å se så mye på kampene, forteller han til universitas.no.

Les hele artikkelen her

Øvreberg, Elisabeth