Ekspert: Økt hjertedødrisiko blant toppidrettsutøvere

Alexander Dale Oens dødsfall rystet hele landet tirsdag 1.mai. Eksperter mener toppidrettsutøvere kan ha økt hjertedødrisiko.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 02.05.12 00:00 Oppdatert: 02.05.12 09:39

– Vanligvis vil blodet lagres i vener i bena, og sakte fraktes tilbake til hjertet. Hos en svømmer derimot, som flyter i vann vil tilbakestrømmen av blod til hjerte gå langt lettere. Men jeg ønsker ikke å ha noe mening om dette øker sjansen for hjertestans, sier lege Gard Gjerdalen til VG.
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Onsdag morgen var det fremdeles ikke klart hva som hadde ført til at Alexander Dale Oen fikk hjertestans og senere døde på et hotell i den amerikanske byen Flagstaff i staten Arizona.

Her var han i ferd med å avslutte et tre uker langt høydetreningsopphold sammen med resten av svømmelandslaget. Obduksjonen skal ha blitt utført i sent i går kveld norsk tid, men da VG gikk i trykken var rapporten ennå ikke klar.

- Selv med hjertescreening av alle eliteutøverne ville bare femti prosent av dødsfallene blant toppidrettsutøvere vært forhindret, mener lege og stipendiat ved Bjørknes Høyskole, Gard Gjerdalen til VG,

Han har undersøkt hjertene til 700 fotballspillere fra eliteserien og 1. divisjon.

– Man lever litt på grensen som toppidrettsutøver med bruk av kroppen din nesten uavhengig av hvilke idrett man bedriver. Det øker risikoen for hjertedød om du har en medfødt lidelse sammenlignet med sjansen folk flest har, sier Gjerdalen til VG.

– På et generelt grunnlag er det ofte en kombinasjon av medfødte hjertefeil eller hjertesykdommer og aktivitet som er hovedårsaken til plutselig hjerterelatert død hos idrettsutøvere, forklarer Gjerdalen.

– Hvis en idrettsutøver får hjertestans, skyldes det stort sett en underliggende hjertefeil eller hjertesykdom, sier professor Eivind S.P. Myhre ved Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø.

– Fortykket hjertevegg er den vanligste av disse lidelsene. I tillegg til at du kan ha det, synes plutselig død å opptre med høyere frekvens blant unge mennesker med ekstrem høy fysisk aktivitetsnivå, enn blant unge mennesker ellers. Hvorfor slik hjerteskade oppstår, er en av de hvite flekkene på det medisinske kartet, sier professoren til VG

Les hele artikkelen i VG her

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 02.05.12 00:00 Oppdatert: 02.05.12 09:39