Kunnskapsdepartementet applauderer Det helsevitenskapelige fakultet

– Dere er en foregangsinstitusjon. Vi følger spent med på dere, og andre vil lære av deres erfaringer.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 19.04.12 00:00 Oppdatert: 21.03.18 15:23
Tromsø

Prodekan utdanning, Nanna Hauksdottir, får ros for fakultetets satsning på å lære helsefaglige studenter opp i samhandling på tvers av profesjonene.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Det sier Anne Line Wold ved Kunnskapsdepartementet.

Tirsdag 17.april gjestet hun Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø. Årsaken er fakultetets store satsning på å tilrettelegge for fremtidens helsetjeneste.

Kunnskapsdepartementet mener de norske helse- og sosialfagutdanningene trenger en kraftig fornying for å kunne tilby den kompetansen samfunnet vil trenge i framtida, for helsevesenet vil i mye større grad måtte basere seg på samhandling mellom helseprofesjonene for å klare å betjene eldrebølgen, livsstilssykdommene og omorganiseringen av helsetilbudet. Den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal styrkes slik at den på sikt kan overta en del av helsetjenestene som i dag ytes av sykehusene.

– Fremtidens helsevesen vil være annerledes. Derfor er samhandling og tverrfaglig kompetanse helt nødvendig for å møte utfordringene, sier prodekan utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet Nanna Hauksdottir.

Les også: Kommer samhandlingsreformen i forkjøpet

UiT tar grep

Hun forteller at fakultetet har tatt tidlige grep for å gjøre morgendagens helsearbeidere best mulig rustet.

– Vi gjør det vi kan for å være forberedt. Så klarer vi å tilrettelegge slik at våre studenter kan takle utfordringene de vil møte? Ja! konkluderer Hauksdottir bestemt.

Opplæring i samhandling

Det helsevitenskapelige fakultet har nemlig satt i gang flere tiltak, deriblant et nyskapende felleskurs, HEL-FEL, som omfatter alle 1.årsstudentene ved universitetet ved ti helsefaglige utdanninger – og det er denne opplæringen i samhandling som får Kunnskapsdepartementet til å se mot nord.

– Hensikten med felleskurset er at studenten skal bli oppmerksom på at helsearbeid er teamarbeid med pasienten i sentrum og at noe av kunnskapsstoffet innen helsefagene og i psykologi er felles og grunnleggende for dem alle. De skal få oppleve en studiesituasjon som er fleksibel, og et opplegg som stimulerer til aktiv læring og kritisk tenkning.

Utrdag fra Samhandlingsreformen
Målet er et helhetlig helsetilbud med utgangspunkt
i brukernes behov.
Dette krever samspill mellom personell med
utdanning på ulike nivåer. Igjen må dette
reflekteres i utdanningene.
På samme måte som det er behov for tverrprofesjonell
samarbeidslæring på tvers av fagområder, er det
viktig med felles praksisarenaer for grupper med
utdanning på ulike nivåer for å legge grunnlaget
for godt teamarbeid i yrket. Innslag av felles praksis
i utdanningen er en god måte for elevene og studentene
å bli kjent med andre yrkesgrupper i tjenestene og
hvordan de sammen kan gi brukerne et best mulig tilbud.
Kilde: www.kunnskapsdepartementet.no

Svarer på departementets krav

Dette glir rett inn i Kunnskapsdepartementets visjoner som i Samhandlingsreformen har klare krav til hva de ønsker av morgendagens helsearbeidere.

– Vår bestilling til universitetene er å utdanne helsearbeidere som kan jobbe tverrprofesjonelt og kunnskapsbasert. De skal forstå velferdssystemet og sin egen rolle, og de skal bistå mennesker med sammensatte behov. Det krever samhandling på tvers av profesjonene, forklarer Anne Line Wold ved Kunnskapsdepartementet som har vært med på å utforme Samhandlingsreformen.

Les også: Statsråden vil samarbeide med Det helsevitenskapelige fakultet

Studenter underviser hverandre

Wold har også sansen for fakultetets satsning på å la studenter fra forskjellige profesjoner undervise hverandre. Under besøket i Tromsø ble hun presentert for studenter som fortalte om sine erfaringer i samhandlingsopplæring på tvers av profesjoner.

Hun fikk møte fysioterapeutstudent Solveig Kindlihagen som nylig underviste sykepleierstudenter i å forflytte slagpasienter. Kindlihagen mente ordningen blant annet fremmet læringen.

– Ved å vite at man skal videreformidle kunnskapen, blir man ekstra skjerpa på å lære stoffet. Studentene ble rett og slett mer motivert til egen læring, sier fysioterapistudenten.

Sykepleierstudent  Marte Strand forteller at de kun hadde positive erfaringer ved å ha studenter til å undervise.

– Noen var skeptiske til å begynne med, men dette snudde fort da de så hvor flinke fysioterapistudentene var. Det var helt tydelig at de var kunnskapsrike og at de var godt forberedt. Vi fikk også gjennom dette øvd oss på det som kommer i fremtiden – samhandling mellom profesjonene. Vi har jo alle samme mål om å bistå pasienten best mulig, men vi har ulike kunnskaper som vi alle kan dra nytte av, forteller Strand.

Les også: Dramatisk underskudd av helsearbeidere
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 19.04.12 00:00 Oppdatert: 21.03.18 15:23