Sats på internships

Espen Klævik-Pettersen er et godt eksempel på at en ekstra innsats kan føre til drømmejobben.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 06.03.12 15:04 Oppdatert: 06.03.12 22:33

Espen Johan Klævik-Pettersen (Studiekatalog (380px))
Espen Klævik-Pettersen er en liten svipptur hjemme i Tromsø for å ta eksamen. Foto: Linn Sollied Madsen.

Det er ikke gitt at sommerjobben på Narvesen vil imponere på jobbintervjuet for drømmejobben. Det er fortsatt slik at uten relevant erfaring, stiller du bakerst i køen av arbeidssøkere, og har dermed mindre sjanse til å opparbeide deg den nødvendige erfaringen.

Denne onde sirkelen er det nå flere og flere som bryter ut av ved hjelp av såkalte “internships” eller god gammeldags arbeidsutplassering.

Proaktiv
Å jobbe en gitt periode i en relevant bedrift, enten gratis eller til lavere lønn, kan ha mange fordeler for begge parter. For den utplasserte innebærer det både å skaffe seg den nødvendige erfaringen, men også å knytte det riktige nettverket. Bedriften lærer deg å kjenne, og du stiller sterkere når en eventuell jobb blir ledig.

Espen Klævik-Pettersen innså fordelene, og etter litt proaktiv egeninnsats skjøt han gullfuglen hos Sjømatrådet.

– Jeg ringte rett og slett og sa at jeg ønsket å jobbe der, og hadde ekstremt flaks. De hadde en stilling ledig da en av medarbeiderne skulle ut i permisjon, så da fikk jeg jobb, smiler Klævik-Pettersen.

På plass i Paris
Nå sitter han på Norges ambassade i Paris, der Sjømatrådet har sitt Frankrike-kontor og jobber som assistent både for det franske og det britiske markedet. Klævik-Pettersen jobber fulltid samtidig som han tar en bachelor i statsvitenskap på Universitetet i Tromsø, også det på fulltid.

– Det blir jo ikke så veldig mye fritid, men det var viktig for meg at jeg fikk fortsette å studere. Sjømatrådet har vært utrolig fleksible når det gjelder fri til eksamener og slikt, sier han.

Det var i hovedsak Klævik-Pettersens språkkunnskaper som gjorde ham til en god kandidat for akkurat denne stillingen i Sjømatrådet. Med en master i fransk, samt en bachelor i tysk og en i latin, var 30-åringen en attraktiv kandidat.

– Og så har jeg jo personlig en bakgrunn som fiskersønn fra Senja, ler han.

En fot innenfor
I Tromsø har Sjømatrådet for tiden tre studenter fra UiT på internship-kontrakter, og planlegger å lyse ut tre nye stillinger. Ordning, som omfatter en rekke bedrifter, er finansiert med RDA-midler og drives av karrieresenteret. Internshipet kan være fulltid eller deltid ved siden av studiene, som en del av utdanningen eller man kan skrive bachelor-/masteroppgave i samarbeid med en virksomhet.

– Det gir deg en ekstra sjanse til å vise fremtidige arbeidsgivere at du er god til å jobbe. Og hvis man gjør et godt inntrykk, kan det jo faktisk føre til videre jobb i den samme organisasjonen. Du får lettere en fot innenfor, forklarer Julie Bårdsen Tøllefsen ved Karrieresenteret.

– Sjømatrådet har hittil hatt rundt 20 studenter innom siden vi startet samarbeidet, og flere av dem fikk jobb der etterpå. Flere av bedriftene bruker ordningen aktivt i rekrutteringsøyemed, påpeker hun og forsikrer om at elevene i internships vil få relevante arbeidsoppgaver.

– Internship-studenter skal ikke brukes til å koke kaffe eller kopiere dokumenter dagen lang. De skal også få lønn for strevet, da alle universitetets internships er betalte stillinger, sier hun.

Språk er viktig
Klævik-Pettersen anbefaler interesserte studenter til å gjøre en liten egeninnsats også.

– Hvis jeg skulle komme med et råd til andre studenter som ønsker seg ekstra arbeidserfaring, så er det å være ganske proaktiv selv. Ikke sitt å vent på at muligheten skal falle ned i fanget ditt. Mitt andre råd ville være å lære seg et fremmedspråk utover engelsk. Det kommer man utrolig langt med, sier han.

Sjekk ut universitetets internshipordning her

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 06.03.12 15:04 Oppdatert: 06.03.12 22:33