Medisinstudenter skal undervise medisinstudenter

På medisinstudiet i Tromsø skal undervisning av medstudenter bli obligatorisk.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 17.02.12 00:00 Oppdatert: 17.02.12 11:19

medisinstudenter.jpg (Studiekatalog (380px))
Medisinstudenter ved Universitetet i Tromsø skal ha mer
gruppearbeid som ledes av medstudenter.
Forelesninger med monolog fra foreleser skal
begrenses.
Foto: Gunnar Graff

– Man får et stort utbytte av å lære bort pensum til andre, sier Christian Kjellmo ved Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø.

Han er en av dem som i disse dager finpusser på det ”nye” medisinstudiet som starter opp høsten 2012. Fakultetet har nemlig revidert hele medisinstudiet sitt for å få det mer moderne. Det vil si at studiet skal inneholde mer praksis, gruppearbeid og studentaktive læringsformer.

Pedagogiske leger

Håpet er å få et tidsriktig medisinstudie som lærer opp studentene til å bli gode praktiserende leger, klare for dagens og morgendagens helsevesen.

– Å ha praktisk erfaring i å være en leder og lærer er viktig for leger. De skal jo lære opp sine pasienter i sin sykdom. Å være en god pedagog er en kunst, fortsetter Kjellmo, som kan fortelle at dagens medisinstudenter i Tromsø ser positivt på forslaget om å få undervisning av medstudenter som en obligatorisk del av medisinutdanningen.

– Siden vi starter opp det reviderte studiet til høsten, trenger vi noen frivillige medisinstudenter som kan undervise førsteårsstudentene. Vi tok kontakt med medisinkull-11, og var spent på reaksjonen. Hele 90 prosent av medisinstudentene sier dette er noe de kan tenke seg, smiler Kjellmo.

Les mer om revisjon av medisinstudiet

Christian Kjellmo.png (ungsinn: 130px)
Christian Kjellmo
er med på å
revidere medisin-
studiet.

Studenter er gode lærere

Han presiserer at medisinstudentene som underviser ikke får faglig ansvar, men at de skal lede gruppearbeid. Studentene får faglærere som har det overordnede ansvaret. Studentundervisning blir et supplement.

– Vi har erfaringer med slike fadderlærere fra før, og det viser seg at studenter ofte er gode formidlere av teori. De får gjerne bedre tilbakemeldinger fra medstudentene, siden en student lettere kan forstå hva som er vanskelig å lære seg. Det blir som en kompislæring i trygge rammer, vi ønsker at dette skal bli en positiv opplevelse for både fadderlæreren og studentene som blir undervist, beskriver Kjellmo, som kan fortelle at også de faglig ansatte ved Det helsevitenskapelige fakultet synes den nye ordningen høres spennende ut.

– Det er viktig å bruke studentene som den gode ressursen de er. Det er snakk om flinke folk som forbereder seg godt til å undervise andre. I tillegg får de muligheten til å utfordre sine egne grenser.

Les også: UiT skal utdanne ny legetype

Mindre monolog fra foreleser

Selv ble Kjellmo ferdig utdannet lege ved Universitetet i Tromsø våren 2011, og han skryter av initiativet ved Det helsevitenskapelige fakultet.

– Det er fantastisk at man vil fokusere på mer studentaktive læringsformer. Monologforelesningen er tradisjonelt den vanligste undervisningsformen ved et universitet, men nå begynner man å ta innover seg de begrensningene en slik undervisningsform har. Jeg er overbevist om at man lærer mer ved å aktivisere studenten i egen studiehverdag og finne en fornuftig balanse mellom forelesninger og de studentaktive undervisningsformene.

Kjellmo presiserer viktigheten av at det nye medisinstudiet er godt faglig forankret. Hele prosessen med nyskapningen har inkludert fagmiljøene.

– Vi hadde nettopp et stort seminar der stort sett alle fagmiljø som underviser medisinstudentene deltok. Slike møter er helt sentrale for å sikre at fagmiljøene har en felles forståelse av hva det er vi ønsker å oppnå med den nye studieplanen. I tillegg sikrer vi at miljøene blir bevisste på hva de andre underviser, slik at vi unngår unødvendig overlapping som har vært et problem i det gamle studiet.

Les også: Mer visuelt medisinstudium

Vil skape begeistring

Torsten Risør er ny studieplansjef for revideringen. Han ønsker å skape spennende undervisning til studentene.

– Vi har nok tradisjonelt vært for opptatt av å helle nok detaljkunnskap inn i studentene, og har glemt hvor mye studenter lærer av å arbeide selvstendig med et problem hvis de får strukturert tilbakemelding på det. De ønsker jo å bli leger, og det er ikke noe i veien for å begynne med kliniske problemstillinger helt fra dag 1. Så det gjør vi, sier han.

Risør forteller at det er utfordrende å endre en studieplan, men at Helsefak har sett til de erfaringer som er gjort ved andre universiteter i Norge og internasjonalt.

– Kreativiteten er stor i miljøene nå, selv om ressursene ofte er begrenset. Fysiologer snakker med allmennleger og epidemiologer med kreftleger. De finner berøringsflater og skaper spennende undervisning. Hvis vi klarer å formidle den begeistringen til studentene, er vi godt på vei. Det sies at god undervisning handler om å tenne en ild, ikke fylle et kar. Det er nok noe i det, tror jeg, avslutter han.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 17.02.12 00:00 Oppdatert: 17.02.12 11:19