Hva gjør en ferie i Nord-Norge med deg som menneske?

Nord-Norge er estetisk vakkert med sitt spesielle lys og sin barske natur. Turistene kommer, men hva sitter de igjen med i ettertid? Det skal førsteamanuensis Tove Dahl ved Helsefak se nærmere på.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:49

forelsket par fjellheisen.jpg (Bredde: 560px)
Hva gjør en ferie i fantastisk natur med oss?
Her fra Fjellheisen i Tromsø.
Foto: Yngve Olsen Sæbbe (c) Visit Tromsø-Region

Førsteamanuensis Tove Dahl ved Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø sitter i disse dager og forsker på hvordan turister opplever Nord-Norge. Hennes store spørsmål er: Hva sitter de igjen med av inntrykk og læring etter ferien i nord?

Prosjektet heter ”The splash and ripple effects of tourist experiences: interest, affect, involvement and learning, og sammen med seg har hun blant annet kollegaene på Institutt for psykologi professor Joar Vittersø, stipendiat Audun Hetland og professor Nina Prebensen.

Forskningsprosjektet hører til satsingen ”Opplevelser i Nord” og finansieres av Norges forskningsråd.

Gåsehudopplevelse

–­­ Å komme til Nord-Norge og oppleve strålende nordlys på toppen av et fjell kan gi deg en gåsehudopplevelse, men hvilke ringvirkninger har det? undrer Dahl.

Forskerteamet fra Universitetet i Tromsø har samlet inn turistdata for å kartlegge folks opplevelser i nord, og de skal se hvordan hendelsene turistene opplevde i ferien påvirker deres oppdagelser på det personlige plan.

– Når vi er på reise er to følelser i oss sentrale: nytelse og interesse. Så hvordan er møtet mellom turisten og Nord-Norge? Hva vil vi at de skal oppleve? Og hvorfor?

Hva vekker interesse?

Dahl, som blant annet har gjennomført en publikumsundersøkelse på Polarmuseet i Tromsø, har i sin forskning særlig fokus på interessens karakter. Hvordan kan turistopplevelser utformes for å vekke, fastholde og til og med holde ved like de besøkendes interesse for det de har opplevd i nordområdene lenge etter at de har vendt hjem? Hva er umiddelbare og langtidseffekter av turisterfaringer?

­– Det sentrale for å vekke turistenes interesse, ser ut til å være at det de opplever i Nord-Norge gir dem kunnskap og positive følelser som oppleves meningsfullt. Hvordan vertskapet i Nord-Norge kan skape opplevelser som fremmer disse optimalt, er dermed viktig å studere og forstå, utdyper hun.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:49