Arbeidsgivere på hugget

Over 90 arbeidsgivere landet rundt kjempet om UiT-studentenes interesse på Arbeidslivsdagen 2011.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.10.11 00:00 Oppdatert: 06.10.11 12:38

Silja KarlsenSolhallen og UB-kjelleren på Universitetet i Tromsø var stappfull av studenter og arbeidsgivere onsdag 5. oktober. Overalt ble karrieremuligheter, utdanningsløp og jobbsøknader diskutert.

– Vi er her for å profilere oss overfor studentene ved Universitetet i Tromsø, slik at de får lyst til å komme hit og jobbe i våre kommuner, forteller Silja Karlsen. Hun representerte kommunene i Nord-Troms på stand på Arbeidslivsdagen 2011.

Nord-Tromskommunene har vært på Arbeidslivsdagen flere ganger, og ser på det som en viktig møteplass. Ikke minst for å bøte på fraflyttingen som disse kommunene strever med.

Derfor var flere studenter fra Nord-Troms invitert ut på middag i går kveld for å diskutere med representanter fra kommunene hva som må til for at de skal flytte hjem igjen.

– Hvilke jobbmuligheter har de?

– Det kommer an på utdanningstype. Innen helsesektoren er det slik at de fleste har noe å komme hjem til. Ellers er jo hovedutfordringa vår å legge til rette for dem som kan skape sine egne arbeidsplasser, sier Karlsen.

Landsdelens største

Arbeidslivsdagen ved UiT er landsdelens største rekrutteringsarrangement, hvor over 90 arbeidsgivere innen privat og offentlig sektor deltar.

Tilstede var også én av Norges aller største arbeidsgivere, Oslo kommune. Mer enn 40 000 personer er sysselsatt i kommunen, og per i dag er det bare om lag 165 utlyste stillinger.

– I motsetning til små utkantkommuner i Nord-Norge, trenger Oslo kommune i det hele tatt å profilere seg?

– Vi har valgt ut de største arenaene til å vise oss fram. Jeg vet ikke helt hvorfor det er så få stillinger utlyst akkurat nå, men vi generelt interessert i folk med alle mulige typer bakgrunn. Interessen blant studentene her har vært ganske bra. Blant annet har vi snakket med studenter som tar bachelor i sikkerhet og miljø. For dem kan for eksempel jobber innen vår beredskapsgruppe være interessant, forteller Pål Ellingsen, seniorkonsulent i HR-konsern.

Ventelister

Arbeidslivsdagen 2011 er den sjette i rekken, og stadig flere virksomheter ønsker å delta. I år var det så mange at det ikke var plass til alle. Arrangørene forteller at de har operert med ventelister:

– UiT-studentene er utvilsomt ettertraktet i arbeidsmarkedet – kanskje mer enn de er klare over selv, forteller rådgiver Lars Buseth ved Karrieresenteret på Universitetet i Tromsø.

I tillegg til stands, kunne studentene også høre foredrag og presentasjoner fra flere ulike arbeidsgivere, som Aker Solutions, TINE-gruppen, Talisman Energy Norge og Microsoft.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.10.11 00:00 Oppdatert: 06.10.11 12:38