Viste vei til suksess

Fire suksessfulle personer ga sine beste råd om hvordan studenter kan lykkes karrieremessig. Les alle tipsene her!

Publisert: 16.09.10 08:30 Oppdatert: 26.09.10 15:37

Tekst og foto: Stefan Amlie

Se foredragene på nett.

Bjarne Håkon HansenIngvild Myhre, Solfrid Flateby, Nils Stangnes og Bjarne Håkon Hansen holdt hvert sitt foredrag om suksess i arbeidslivet som avslutning på Arbeidslivsdagene 2010 på Universitetet i Tromsø.

- Finn ut hva du vil

Først ut var Ingvild Myhre, som har hatt mange stillinger i norsk næringsliv, både som leder og i styrefunksjoner. Hun har blant annet vært administrerende direktør for Telenor Mobil, og gründer og konsernsjef for teleselskapet Network Norway. Se hele foredraget: "Tips på veien….til din egen karriere!"

- Det viktigste er å vite hva du vil, hva du trives med og hva du er god på, påpekte Myhre gjentatte ganger.

Å tørre å ta en utfordring er også sentralt for å lykkes.

- Innovasjon er en prosent. Resten er ren utholdenhet. Ikke vær kritisk til egen kompetanse. Har du lyst har du lov, sier hun.

- Ikke være redd for å feile, det gjør vi alle sammen før eller senere. Da gjelder det bare å komme seg fort opp igjen, legger hun til.

Ikke bekymre deg
Solfrid Flateby jobber som kommunikasjonsdirektør i Reitangruppen, og ble tidligere i år kåret til ”Årets Unge Leder i Norge” av BI og Assessit. Hennes beste tips er å leve i nåtiden. Se hele foredraget: Hva skal til for å lykkes i arbeidslivet i dag?

- Vi bekymrer oss altfor mye som vi uansett ikke kan få gjort noe med. For eksempel er det ikke noe poeng å bekymre seg over hvordan jobbmarkedet kan være når man er ferdig utdannet om noen år, forklarer hun.

- Det beste er å ha fokus på å gjøre en god innsats uansett, legger hun til.

I liket med Myhre så oppfordrer Flateby også til å ta en utfordring.

- Som min mor pleier å si: hvis du ikke dør av det, så skader det ikke å prøve, forklarer hun smilende.

Flateby mener også at å jobbe ved siden av studiene gir en flott mulighet til å komme inn på arbeidsmarkedet.

- Selv begynte jeg med å selge yoghurt ved siden av studiene, opplyser hun.

- Vær engasjert

Bjarne Håkon Hansen påpekte at man ikke kommer noen vei uten å arbeide for det. Se hele foredraget: "Stå opp om morran og sett klare mål"

- Veien til suksess er å gjøre jobben du har så godt som mulig, sier den tidligere statsråden i blant annet Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

- Det er hardt og godt arbeid som åpner dører. De som bare sikler eller maser om bedre jobber kommer aldri noen vei, legger han til.

Å engasjere seg ved siden av studiet er også et stort pluss.

- Alle trenger ikke nødvendigvis å engasjere seg partipolitisk, det kan for eksempel være miljø- eller solidaritetsbevegelser. Slik erfaring krydrer CV-en din og gjør deg mye mer interessant, forklarer Hansen.

- Vis vilje til å utføre

Nils Stangnes, administrerende direktør i SAS Institute Norge, fokuserte mye på hvordan være en god leder, men hadde også noen tips for rykke opp på karrierestigen. Se foredraget: "Hva kjennetegner Norges beste arbeidsplass?"

- Vær ærlig og vis vilje til å utføre arbeidsoppgaver, sier Stangnes.

- Engasjement er viktigere enn kunnskap og erfaring, avslutter han.

20 tips til suksess:

1. Ikke la dine foreldre styre hva du skal bli eller hvem du skal være
  2. Velg din livsledsager med omhu
  3. Velg dine sjefer med omhu
  4. Bry deg om mennesker – hvis at du vil at andre skal lykkes.
  5. Dyrk din nysgjerrighet.
  6. Følg din intuisjon.
  7. Lytt til din indre stemme.
  8. Vær modig og elsk det du gjør.
  9. Se mulighetene i begrensningen, ikke begrensningene i muligheten.
  10. Tenk nåtid – bekymre deg ikke for fortiden eller hva fremtiden kan bringe.
  11. Jobb under studiet for å få erfaring.
  12. Ikke vær selvhøytidelig.
  13. Hvis du ikke dør av det, skader det ikke å prøve.
  14. Ha troen på deg selv – og andre.
  15. Vær tilstede i livet ditt.
  16. Vær ærlig.
  17. Vis eierskap og vilje til å utføre.
  18. Vis engasjement.
  19. Engasjer deg partipolitisk eller i andre miljø- eller solidaritetsbevegelser.
  20. Har du dummet deg ut – innrøm det.

Oppsummerte tips fra de fire foredragene.

Publisert: 16.09.10 08:30 Oppdatert: 26.09.10 15:37