Full fart på Arbeidslivsdagen

Boller, kaffe og bedrifter viser seg å være en effektiv kombinasjon. På Arbeidslivsdagen var det nemlig fullt trøkk fra start.

Publisert: 15.09.10 14:24 Oppdatert: 15.09.10 14:39

Tekst og bilde: Stefan Slagstad Amlie

studenter.jpg (Bredde: 180px)
FORNØYDE: Studentene Kristine Spenne og Stine Skrunes er fornøyde med opplegget rundt Arbeidslivdagen.

- Det er en fantastisk mulighet for å bli kjent med andre bedrifter og organisasjoner enn de man allerede vet om, sier Kristine Sperre (25), som studerer Praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Tromsø (UiT).

- I tillegg er det mange spennende foredrag og presentasjoner, legger venninnen Stine Skrunes (24) til. Hun studerer Energi og miljø.

Sperre og Skrunes deltok for første gang aktivt på Arbeidslivsdagen i år.

- Det er et kjempbra tiltak. Spesielt CV-verkstedet var utrolig nyttig, sier Skrunes.

Kommunerekruttering
Venninnene var ikke de eneste som var fornøyde med Arbeidslivsdagen. Solhallen og Stornhallen var omtrent fra åpningen klokken 10.00 fullstappet med ivrige studenter og engasjerte bedrifter og organisasjoner.

- Dette er en kjempemulighet for oss å vise frem hva regionen har å tilby, sier Line Josefsen, regional ungdomskonsulent for Nord-Troms Regionråd.

Nord-Troms var særdeles godt representert på Arbeidslivsdagene med rådmenn, ordførere, arbeidere og andre fra hele seks kommuner i regionen – alle iført knallgrønne t-skjorter.

-  Vi har blant annet startet et nytt prosjekt for å rekruttere ungdom og studenter tilbake til regionen. Eksempler på tiltak er nedskriving av studielån og barnehagedekning, fortsetter hun.

Representantene for kommunene og organisasjonene i Nord-Troms påpekte at de ikke var ute etter å rekruttere en spesiell type arbeidskraft.

- Vår region tilbyr de aller fleste arbeidsområder, så vi er ute etter alle slags mennesker, sier Line Nørgård, enhetsleder for Helse, med et smil.

Skal ekspandere
Nordlaks var også veldig fornøyde med å delta på Arbeidslivsdagene 2010.

- Dette er en utrolig flott mulighet til å oppnå verdifull kontakt med studentene, sier Terje Bjermeland, personalsjef for Nordlaks.

- Dessuten har vi nylig investert en milliard i infrastruktur og fasiliteter. Vi er klare til å vokse og ansette mange flere så snart vi får godkjennelse av myndighetene, legger han til.

Det var tøff konkurranse mellom de forskjellige bedriftene og organisasjonene for å kapre studentenes interesse, og Nordlaks tilbød diverse fiskeretter på deres stand for å vinne frem.

De var derimot ikke de eneste som tok i bruk lokkemidler. Studentene kunne få med seg vannflasker, boller, tørkede reinsdyrhjerter, kaffe, sekker og mye, mye mer ved å besøke de rundt 50 forskjellige bodene.

Publisert: 15.09.10 14:24 Oppdatert: 15.09.10 14:39