Hjertelig debut

Hjerteflimmer går som en epidemi blant befolkningen. Stadig flere får denne ubehagelige, men også farlige diagnosen. Slikt blir det bok av.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 06.09.10 00:00 Oppdatert: 08.09.10 12:52

Maja-Lisa Løchen-72.jpg (Bredde: 560px)

Hjertespesialist Maja-Lisa Løchen utgir boka ”Kaotiske hjerter”. En enkelt forklart fagbok som omhandler hjerteflimmer. Boka har håndtegnede illustrasjonsbilder av hjertet, tegnet av sykepleier ved UNN Camilla Thelle, og fargefotografier ved fotograf Hæge Håtveit. Foto: Elisabeth Øvreberg.

- Når man sier epidemi, betyr ikke det at hjerteflimmer er smittsomt, men at sykdommen øker i omfang. 70.000 i Norge har i dag hjerteflimmer, og det er mange årsaker til lidelsen, forteller den ene forfatteren av boka ”Kaotiske hjerter” Maja-Lisa Løchen, hjertespesialist og professor ved Det helsevitenskapelige fakultet og overlege på UNN.

I følge Løchen er overvekt, høyt blodtrykk, andre hjertesykdommer, stress, diabetes, arv og overtrening bakenforliggende årsaker til hjerteflimmer (også kalt atrieflimmer eller forkammerflimmer).

- Bare se på birkebeinerne, det er mange topptrente deltakere der som plages av hjerteflimmer, informerer hun.

Bok for allmennheten

Maja-Lisa Løchen fotograf-72.jpg (Bredde: 180px)
Maja-Lisa Løchen har selv
hjerteflimmer. I boka deler hun og
åtte andre hjertepasienter sine
sykdomshistorier med leserne.
Dette er hennes første bok for
allmennheten. Foto: Hæge Håtveit

Sammen med indremedisiner og professor ved Universitetet i Oslo, Dag S. Thelle, har Løchen skrevet ”Kaotiske hjerter”, og Løchen sier selv at boka er for alle. Forfatterne plages begge av hjerteflimmer, så de vet absolutt hva de snakker om når de tar opp dette temaet.

- Det er ikke ofte fagfolk skriver for allmennheten, men denne boka skal være forståelig for alle. Den er for pasienter, pårørende og helsepersonell. Den har oppdatert fagstoff som er enkelt forklart, konkluderer hjertespesialisten som har hatt hjerteflimmer i flere tiår.

- Jeg har hatt hjerteflimmer minst tusen ganger, og det er skikkelig ubehagelig. Til sammen har jeg har blitt operert tre ganger med kompliserte kateterbaserte inngrep i hjertets forkamre. Man går inn med et kateter fra lysken, og det føres derfra opp til hjertet. Pasienten er våken hele tiden. Det er nokså ubehagelig, men ikke så vondt som å føde, ler Løchen, som har skrevet om sin egen sykdomshistorie i boka. Til sammen inneholder boka blant annet ni sykdomshistorier der folk med hjerteflimmer forteller om hvordan det er å leve med denne sykdommen.

- Ole D. Mjøs og forfatter Ketil Bjørnstad forteller også sine hjerteflimmerhistorier i boka, smiler Løchen.

Kan føre til blodpropp

Hun har lært seg å leve med sykdommen, og har innfunnet seg med at hjertelidelsen kan være dødelig.

- Normalt slår hjertet cirka 70 slag i minuttet, men forandringer i hjertet medfører uregelmessigheter og hjertet begynner å slå alt for fort. Hjertet får da problemer med å pumpe ut blodet, og blodet kan hope seg opp. Dette kan resultere i en blodpropp inne i hjertet som kan løsne og føres med blodbanen til hjernen. 20 prosent av alle hjerneslag skyldes dette, opplyser Maja-Lisa Løchen.

Hun håper boka kan sette et fokus på hjerteflimmer, for i dag er kapasiteten for den avanserte kateterbaserte behandlingen i Norge alt for liten.

- Vi vil med boka opplyse folk om sykdommen, og gjøre det kjent at det finnes behandling. Vi håper at helsemyndighetene vil ta til seg en del av våre synspunkter, og vi ønsker selvsagt også å få dem i tale.

Boka har allerede vært tilgjengelig på nett i en ukes tid, men den lanseres offisielt 8. september.

- Vi har bestemt å lansere boken sammen med Akademisk kvarter og UNN 8. september i UNNs vestibyle kl 11-12. Ole D. Mjøs vil delta med innlegg, lokker forfatteren

Se også: Hjerteflimmer kan være arvelig

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 06.09.10 00:00 Oppdatert: 08.09.10 12:52