Videregående opplæring blir tema på Peter F. Hjort-seminaret

Etter innspill fra flere på rådslag om videregående opplæring i Nord-Norge har UiT bestemt at dette bli tema på neste års Peter F. Hjort-seminar.
Loe, Ole Martin
Publisert: 23.05.16 00:00 Oppdatert: 27.05.16 14:50

Rektor Anne Husebekk Foto: Lars Åke Andersen

UiTs rådslag om den videregående opplæringen i Nord-Norge ble et vellykket arrangement med gode innspill, både til forbedringer og til videre samarbeid mellom skoleeiere, næringsliv og fagmiljø. På arrangementet deltok representanter fra kommuner, fylkeskommuner, NHO, utdanningsforbunnet, politikere og fagmiljø ved UiT og det var i overkant av 60 deltakere.

– Vi ønsker å bidra til å skape en arena der skoleeiere, næringsliv og fagmiljø kan fortsette samarbeidet. Derfor har vi bestemt å sette den videregående opplæring som et tema på neste Peter F. Hjort-seminar, sier rektor Anne Husebekk.

Peter F. Hjort-seminaret er en årlig møteplass for å styrke samarbeidet mellom landsdelens arbeids- og næringsliv og akademia.

Rapport om skolekvalitet
Forskere har målt kvaliteten på den videregående skolen i Nord-Norge, og det var denne som var utgangspunktet for møtet på UiT. Rapporten Skolekvalitet i videregående opplæring, som er bestilt av kunnskapsministeren, viser at det er systematiske forskjeller mellom skoler, kommuner og fylkeskommuner. De nordnorske skolene oppnår lavest poeng i undersøkelsen. Nord-Norge er den delen av Norge der lavest andel av befolkningen tar videregående opplæring.

Rektor ved Bardufoss Høgtun videregående skole, Børre Krudtå, mente man har en skole som er tilpasset de som gikk på skole før, og ikke de som går der nå. Også rektor Anne Husebekk stilte spørsmål ved om fagarbeiderne i videregående opplæring får en relevant utdanning for framtiden.

– Det er viktig at vi ikke bare har dette ene arrangementet, men at det settes på dagsorden også i den nærmeste tiden. Derfor tar vi vårt samfunnsansvar og følger dette videre opp med å ta opp diskusjonene på neste Peter F. Hjort-seminar. Vi håper at dette kan være med å bidra til at flere fullfører videregående opplæring.

Fornøyd

Rektor Anne Husebekk var fornøyd med oppslutningen rundt rådslagningen, men skulle gjerne sett at det var flere deltakere fra Finnmark og Nordland.

– Vi er en landsdel med lange avstander, og kanskje UiT må arrangere liknende arrangement også i disse to fylkene for å nå ut til enda flere, sier Husebekk.

Loe, Ole Martin
Publisert: 23.05.16 00:00 Oppdatert: 27.05.16 14:50