UiT i Harstad inviterer til Forskningsdagene 2022

I ti dager kan du gå på en rekke åpne foredrag – eller bestille en forsker til å komme dit du er. Forskningsdagene starter onsdag 21. september.

Fra Forskningsdagene i 2021, Helena Furu Flingtorp.
Fra Forskningsdagene i 2021 da Helena Furu Flingtorp fremførte fortellerforestillingen "I nordlyset danser de vi ikke glemte", en forestilling som formidler samisk kultur og identitet. En 4. klasse fra Bergseng skole var invitert.  Foto: Tomas Rolland/UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 20.09.22 08:48 Oppdatert: 26.09.22 14:10
Bærekraft Hav

De nasjonale Forskningsdagene arrangeres hvert år, og gjennom 10 dager blir aktuell forskning gjort tilgjengelig for et stort publikum.

UiT i Harstad inviterer til en rekke foredrag, det blir aktiviteter for barn og unge, og du kan bestille en forsker til å komme dit du er.

– Forskning er ikke kjedelig. Det er basert på en grunnleggende nysgjerrighet og at vi skal pushe grenser for å finne ny kunnskap. Vi må aldri slutte med det, sier Rikke Gürgens Gjærum. Som viserektor ved UiT er hun over snittet opptatt av god forskningsformidling.

Rikke Gürgens Gjærum
Viserektor Rikke Gürgens Gjærum ønsker velkommen til en rekke foredrag og aktiviteter under Forskningsdagene 2022. Foto: Tomas Rolland/UiT

– Vi trenger alle å utvide horisonten litt. Forskningsdagene er folkeopplysning i beste form og jeg ønsker alle hjertelig velkommen til å lære noe nytt i disse neste dagene, sier Gjærum.

Mye av dette skjer i form av åpne foredrag, der alle er velkomne. I tillegg er det en del aktiviteter rettet mot barn og unge, der barnehager og skoler i Harstad er spesielt invitert.

Inviterer streikeslitne unge

Så lenge lærerstreiken fortsetter, peker Gjærum på at det er flere av arrangementene som egner seg spesielt godt for ungdom som ønsker å lære noe nytt.

Torsdag 22. september inviterer UiT og Andøya Space for eksempel til et foredrag for ungdom om satellitter og romteknologi. Dette er fremtidsrettet – og det skjer her vi bor, sier Gjærum.

I tillegg inviteres alle til å bli med «Forskerne kommer!» som arrangeres onsdag 28. september.

– Her får vi besøk fra forskere som har laget et opplegg som er spesielt rettet mot ungdom, sier Gjærum.

Dette kan du få med deg:

Lunsjforedrag: Overgrepssaker i norsk-samiske kommuner – hva kan vi forstå og lære?
Agnete Bersvendsen foredrar om sin forskning påforebygging av seksuelle overgrep mot den samiske befolkningen
Når: onsdag 21. september kl. 11:00 – 11:45
Hvor: Panorama kaffebar, UiT i Harstad

Åpent foredrag: Alt du ikke visste om satellitter! Romteknologi, Andøya og fremtidige muligheter
UiT og Andøya Space inviterer alle interesserte til åpent foredrag om spennende tema. Skoleklasser og større grupper bes melde seg på.
Når: torsdag 22. september kl. 12:00 – 13:30
Hvor: Stort auditorium, UiT i Harstad

Forskerne kommer! - Lær mer om hav og kart
Åpent foredrag med forskere fra Framsenteret og UiT. Skoleklasser og større grupper bes melde seg på.
Merk at foredraget holdes i to like runder.
Når: onsdag 28. september kl. 09:00 – 11:00 og 12:00 – 14:00
Hvor: Stort auditorium, UiT i Harstad

Lunsjforedrag: Et hav mellom teori og praksis? Om bruk av skjønn i ledelse av barnevernet
Bodil Olsvik foredrar om skjønn i ledelse av kommunalt barnevern
Når: onsdag 28. september kl. 11:30 – 12:15

Minikonsert med Harstad Folkehøgskole
Når: torsdag 29. september kl. 11:30 – 12:00
Hvor: Foajeen, UiT i Harstad

Forskernatt på Ludo: Sápmi på skeiva

Kunstnere, forskere, helsearbeidere og kulturarbeidere setter skeive tema i Sápmi på dagsorden med mini-utstilling, faglig samtale og konsert.
Når: fredag 30. september kl. 18:00 – 23:00
Hvor: Ludo Bar & Scene, UiT i Harstad

Lørdagsuniversitetet: “Faktisk bærekraftig?
Velkommen til et spennende, og litt annerledes, foredrag om bærekraft
Når: Lørdag 1. oktober kl. 12:00 – 13:00

Bestill en forsker

– Vi fortsetter også i år med å tilby forskere som kan bestilles til å komme dit du er, sier Gjærum.

Her tilbyr UiT en rekke foredrag innen ulike fagfelt, og noen forskere kan også gjøre dette digitalt, slik at avstand er ikke nødvendigvis en utfordring. Det er helt gratis, men kapasiteten er begrenset – så det er lurt å være raskt ute.

Her er oversikten over hva du kan bestille, og du kan lese mer og bestille på nettsidene til UiT:

• Arbeidslivets rettigheter og plikter – en grunnleggende innføring for nye i arbeidslivet, gründere og startups
  • Barnets beste – hvordan kan skole, barnehage og barnevern jobbe sammen?
  • Flash floods – how does it affect us?
  • Fra skipper til los - går dette knirkefritt? Medikamentfri behandling i psykisk helsevern
  • Førstehjelp ved drukning
  • How can the Aquaculture industry adapt to climate change?
  • Kan vi stole på forskning?
  • Kjernekvadranten – for større selvinnsikt
  • Økonomenes løsninger på miljøproblemer - illustrert med striden i Repparfjorden
  • Når ansvar delegeres ned i organisasjonen
  • Hodet over vannet – overskudd i hverdagen en ressurs for foreldre i barnevernet?

Kortnytt fra UiT Norges arktiske universitet
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver