Ny podcast: Juss & Jåss Helserett spesial

Ukas gjest er Stine Rørtveit som har skrevet master om nødrett som grunnlag for tvang i helseretten.

Juss & Jåsslogoen, en stilisert tegning av Marius Storvik og Gunnar Eriksen.
Juss & Jåsslogoen Foto: UiT
Portrettbilde av Sollid, Sondre
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt
Publisert: 16.09.21 11:03 Oppdatert: 16.09.21 11:25
Lov og rett

Juss&Jåss er en podcast som lages av Marius Storvik og Gunnar Eriksen, de er henholdsvis førsteamanuensis og professor i rettsvitenskap ved UiT. Deres mål er å gi vanlige folk et innblikk i jussens verden, samt at praktikere kan holde seg oppdatert på rettsutviklingen og at ny forskning kan presenteres på et forståelig språk.

Hver uke snakker Storvik & Eriksen om om to rettsavgjørelser, samt at de har en gjest, og svarer på spørsmål fra lytterne. I den siste episoden har Gunnar hentet fram en dom om en pilot som fikk flynekt på grunn av gallestein, forsikringsselskapet krevde så gallesteinsoperasjon utført før eventuell utbetaling av livsforsikring. Marius har funnet en dom der en kommune krevde at hanen Orloff måtte flytte på landet. Kan noen beskjedne hanegal, midt på dagen, være helseskadelig, og kan folkehelse brukes som prosessuelt spor ved nabokrangler?!

Podcasten kan streames her!

Kortnytt fra Det juridiske fakultet
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt