Mentor-ordningen på IG i pandemiens tid

Når nye studenter skal bli kjent under en pandemi, er det kjekt å ha noen å lene seg på. Fra høsten 2020 ble det satt i gang en mentor-ordning for å hjelpe de nye geologi-studentene å bli kjent på tross av mye digital undervisning og restriksjoner.

Iver og Mathilde synes det har vært morsomt å få arrangere sosiale aktiviteter slik at de og de nye studentene kan ha et sted å bli bedre kjent på. «Så langt har det både vært gøy og givende», sier de. Foto: Mentor-ordningen
Portrettbilde av Mortensen, Kai
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver
Publisert: 15.04.21 11:32 Oppdatert: 15.04.21 11:42
Studentliv / Studier

Tekst: Christine T. Kollsgård

Iver Magnarson Nypan og Mathilde Lyfjord Jahnsen er 2.-års studenter på Bachelor i geologi, og tar hånd om 1. klassingene. De har blant annet arrangert rebus, en ake-dag og bading i Telegrafbukta. For å skape et samhold på tvers av trinnene på geologistudiet arrangerer mentorene turer, artigheter, sammenkomster og sprell. I og med at det ikke har vært mulig å organisere aktiviteter på campus, har mentorene vært kreative og arrangert aktiviteter utendørs.

Iver og Mathilde håper på å kunne arrangere flere aktiviteter frem mot sommeren. Det blir lettere nå som restriksjonene letter. De sier at alle er velkommen til å delta, men i hovedsak er arrangementene lagt opp for 1. års-studentene på Bachelor i geologi.

Mentorene samlet en liten gjeng til bading i Telegrafbukta for å fryse litt.
Foto: Mentor-ordningen
Xenia Perino Haurand er 1.års-student på geologi og deltok på badingen med etterfølgende bålkos i Telegrafbukta.
Foto: Mentor-ordningen
Aking i Bak-Olsen vest på Tromsøya har også vært på programmet for 1.-klassingene.

Kortnytt fra Institutt for geovitenskap
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver