Karin Andreassen er tildelt Brøggerprisen 2021

På årets Vinterkonferanse ble det kunngjort at prisen for 2021 er tildelt professor Karin Andreassen. Brøggerprisen tildeles en forsker som på en unik måte har bidratt til forståelsen av geovitenskap.

Karins prisforedrag på Vintermøtet
Karins prisforedrag på Vintermøtet Foto: Kai Mortensen
Portrettbilde av Mortensen, Kai
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver
Publisert: 06.01.21 11:36 Oppdatert: 08.01.21 08:38
Arktis Naturvitenskap

Det var under dagens virtuelle Vinterkonferanse at CAGE-direktør og professor i marin geologi og geofysikk, Karin Andreassen ble hedret med prisen fra Norsk Geologisk Forening. Brøggerprisen gis til en forsker som på en unik måte har bidratt til forståelsen av geovitenskap.

– Det er en stor ære å motta Brøggerprisen. Jeg er også glad for å se at av ti tidligere mottakere av denne prisen, er to fra vårt institutt, sier Andreassen.

Forrige gang var da professor Tore Vorren ble tildelt prisen for 2011. Karin Andreassen er den andre kvinnen som er tildelt Brøggerprisen.

Dette skriver komiteen: «Karin Andreassen har gjennom sin karriere utmerket seg på et høyt faglig nivå i norsk polarforskning. Hun har gitt et banebrytende bidrag til vår forståelse av is-tektonikk, havbunnsmorfologi og raske væskemigrasjoner på norsk sokkel.» Komiteen fremhever også Andreassens betydelige rekke av publikasjoner i internasjonalt anerkjente tidsskrifter som Science, Nature, Quaternary Science Reviews og Review of Geophysics.

Brøggerprisen ble opprettet i 2002 av Norsk Geologisk Forening og er oppkalt av den norske geologen W. C. Brøgger. Mottakerne av prisen blir kunngjort under den årlige Vinterkonferansen i januar. Les mer om tildelingen på sidene til CAGE.

Mer om statuttene for Brøggerprisen på sidene til Norsk Geologisk Forening.

Kortnytt fra Institutt for geovitenskap, Fakultetsadministrasjonen ved NT-fak
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver