Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

– Hets og diskriminering er et samfunnsproblem

Leder Dagfinn Høybråten sier at hets, mobbing, diskriminering i Norge er et samfunnsproblem. Mange av de personlige historiene kommisjonen får inn, handler ofte om dette.

TROMSO: Mari Boine deltok på det åpne møtet i Tromsø. Hun delte sine personlige erfaringer om det å bli fornorsket. Foto: Inger Elin Utsi

Sannhets- og forsoningskommisjonen er blant annet satt til å granske fornorskingspolitikkens konsekvenser i form av diskriminering og utbredelse av fordommer rettet mot samer og kvener, norskfinner og skogfinner.

I Tromsø foregår det nå et opprop på tvers av politiske partier, kulturliv, næringsliv og samiske miljøer som tar et oppgjør med hets og diskriminering av samer.

OPPGJØR: Kommisjonsleder Dagfinn Høybråten sier kommisjonen får inn mange historier som bekrefter at hets og diskriminering er et samfunnsproblem i Norge. Foto: David Jensen/UiT

- Det er prisverdig at det på denne måten mobiliseres mot urett og hets. Men dette skjer ikke bare med samer i Tromsø. Kommisjonen får inn personlige historier fra hele landet, og allerede nå kan vi si at temaene mobbing, hets og diskriminering er svært fremtredende. Det er ikke snakk om noen få enkeltstående hendelser, det er et samfunnsproblem som vi vil ta videre i vår rapportering til Stortinget. Derfor er initiativet i Tromsø så viktig. Jeg håper at det tas liknende oppgjør med hets og diskriminering mot samer, kvener, norskfinner og skogfinner andre steder i Norge, sier kommisjonsleder Dagfinn Høybråten.

Nylig arrangerte kommisjonen et åpent møte i Tromsø der mange delte sine erfaringer. Arrangementet kan ses her

Ønsker du å dele dine personlige erfaringer med kommisjonen, så ta kontakt

Ansvarlig for siden: Inger Elin Kristina Utsi
Sist oppdatert: 10.12.2020 14:04