UiT fornyer studietilbudet fra 2025/26
Det skal bli enklere å forme sin egen utdanning og kombinere studier med jobb.
I to år har UiT jobbet med å fornye studieporteføljen slik at den treffer samfunnets kompetansebehov.
Når studiekatalogen for 2025/26 publiseres etter jul, rulles de første endringene ut.
– Dette gleder vi oss til! Nå får studentene et fornyet studietilbud som gjør dem enda mer attraktive på arbeidsmarkedet og rustet til å løse de store samfunnsoppgavene vi står overfor, sier Kathrine Tveiterås som er prorektor for utdanning.
Større mulighet til å forme utdanningen
En av nyhetene er innføringen av en ny studiemodell for bachelorprogrammer innen disiplinfag. Antallet program-emner er redusert, mens inntil to semester skal studentene fylle med emner fra andre studieprogrammer, utveksling og mikroemner.
– Fram til nå har studentene i all hovedsak tatt samme emner innenfor ett eneste program. Nå kan de velge blant hundrevis av emner fra andre programmer og forme sin egen utdanning, sier Tveiterås.
– De får en bredere kompetanse og en unik mulighet til å fordype seg i det de er aller mest interessert, sier hun.
Les også: Vil tilby studier i menneskelig yteevne i Arktis.
Mikroemner og sertifikater tilpasset arbeidslivet
UiT er også i gang med å utvikle nettbaserte mikroemner og sertifikater som passer for programstudenter og andre som ønsker kompetansepåfyll.
– Dette er korte fleksible emner du kan ta fra hvor som helst, når som helst, og som derfor også passer for folk i jobb, sier Tveiterås.
I første omgang vil UiT lansere mikroemner innen ledelse, bærekraft og mangfold, i tillegg til sertifikater i digital teknologi og kunstig intelligens og arealplanlegging.
– Dette er kompetanse som arbeidslivet etterspør, og som vi vil tilby fra våren 2026, sier hun.
Bedre bruk av ressurser
I tillegg til ny studiemodell og nytt emnetilbud, er et annet hovedmål med porteføljearbeidet å bruke ressursene til UiT på en bedre måte enn i dag.
Demografiske endringer, strammere budsjetter, en stor portefølje og for lite tid til forskning, er blant grunnene til at det har vært nødvendig å se på hvordan UiT kan organisere studietilbudet mer hensiktsmessig.
Parallelt med utviklingen av ny studiemodell og nye emner, har universitetet derfor jobbet med organisatoriske tiltak beskrevet i porteføljeutviklingsplanen for 2024–25.
– Vi har jobbet på tvers av studieprogrammer og fakulteter for å finne felles løsninger på hvordan vi kan samarbeide mer, videreutvikle og slå sammen fag, sier Tveiterås.
Reduksjon i emneporteføljen
I en orienteringssak til universitetsstyret i oktober ble det redegjort for resultatene så langt.
Fakultetene anslår en reduksjon i emneporteføljen på 1 700–2 000 studiepoeng. Dette tilsvarer en reduksjon på 40 000–50 000 arbeidstimer.
– Endringene er avgjørende for å opprettholde den faglige bredden ved UiT, sa styremedlem Ketil Zachariassen da saken ble behandlet.
Heller ikke Tveiterås er i tvil om at arbeidet vil gi de nødvendige resultatene etter hvert som tiltakene blir implementert.
– Endringene som foreslås i dagens styremøte viser at fakultetene bruker de nye rammene for disiplinutdanningene godt. De gjør justeringer i tilbudet som sikrer tilstrekkelig kapasitet og rekrutteringsgrunnlag, samtidig som de imøtekommer framtidige kompetansebehov, sier hun.
I styremøtet onsdag 27. november ble også endringer i studieporteføljen for 2025–26 vedtatt, inkludert opprettelser, omorganiseringer og nedleggelser av tilbud. Her kan du se alle endringene og her er begrunnelsene.
Etter jul: Mastergjennomgang
Også revidert porteføljeutviklingsplan for 2025–26 var oppe til behandling i styremøtet. Den viser tiltak organisasjonen skal jobbe videre med, der det aller største tiltaket er videreutvikling og fornyelse av studietilbudet på masternivå.
– Dette arbeidet skal fakultetene selv lede. De kjenner behovene best, sier Tveiterås.
Prorektoren anerkjenner at også denne delen av fornyingsarbeidet vil bli krevende, blant annet fordi det skjer parallelt med videreutviklingen og utrulling en av det nye bachelortilbudet.
Samtidig er hun veldig stolt av kollegene og medarbeidere sine ved UiT.
– Det gjør meg utrolig stolt å se hvordan ansatte gang på gang finner løsninger på kompliserte utfordringer på tvers av organisasjonen. Hele UiT deltar i et kritisk utviklingsarbeid, som er intenst og krevende over tid, men som samtidig er helt nødvendig, sier hun.
-
Fagdidaktikk for lærere - master
Varighet: 4 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Realfagskurs
Varighet: 1 Semestre -
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Bevegelige bilder - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datafag - bachelor
Varighet: 3 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År