Mangfold, urfolk og minoriteter på dagsorden
Nasjonalt nettverk for samfunnsfag i lærerutdanningene inviterer til årskonferanse i Alta 23. til 25. november i år.
Hvert år inviterer Nasjonalt nettverk for samfunnsfag i lærerutdanningene til en årlig konferanse for de som jobber med utdanning av samfunnsfagene i lærerutdanningene. I år er konferansen lagt til campus Alta og dreier seg om en tematikk som er svært aktuell både for regionen og nasjonalt.
Helge Chr. Pedersen ved UiT i Alta som er en av de ansvarlige for arrangementet sier nettverkets konferanse ønsker å speile at Norge er et mangfoldig samfunn.
Inkluderingens perspektiver
– Hovedtema for konferansen i år er mangfold, urfolk og minoriteter i samfunnsfagdidaktikken. Vi ønsker å rette fokus mot disse temaene, både knyttet til undervisning og forsknings- og utviklingsarbeid. Hvilke muligheter og utfordringer gir ulike typer mangfold samfunnsfagdidaktikken? Hvordan kan samfunnsfagdidaktikere arbeide teoretisk og praktisk med etiske, digitale, inkluderende aspekter ved mangfold, urfolk og minoriteter? Hvilke muligheter tilfører slike perspektiver samfunnsfagene, spør Pedersen som er førsteamanuensis ved lærerutdanninga i Alta.
Mangfoldskompetanse i faget
Pedersen slår fast at Norge er et mangfoldig samfunn, og utdanningsinstitusjonene fra barnehager til universiteter - skal speile og videreutvikle det at Norge er et mangfoldig fellesskap.
Skolenes nye læreplaner reflekterer dette med mangfold. Å møtes i Alta som på mange måter er i hjertet av Sápmi betyr å delta på en konferanse hvor man treffer på historiske møter mellom ulike kulturer. Våre nordlige historiske erfaringer med mangfold er viktige for hvordan vi i Norge i dag kan forstå mangfold, og hvordan skole og utdanning kan jobbe med mangfold.
– I disse omgivelsene ønsker vi å legge til rette for kunnskapsutveksling, refleksjon, debatt om videre utvikling av hvordan mangfoldskompetanse, urfolksperspektiver og minoritetsforståelse i samfunnsfaglig tematikk kan oppstå. Øvrige stikkord til disse fagdidaktiske mulighetene og utfordringene kan være: seksuelle minoriteter, diskriminering, forskningsetikk, urfolksmetodikk, digitale læremidler eller verktøy, sier Helge Chr. Pedersen.
Han minner om den utvida fristen for å melde seg på konferansen som er satt til 14. oktober, der en egen stipendiatsamling finner sted onsdag 23. november og selve konferansen tar til torsdag 24. november.
– Vi ser fram til å ønske lærerutdannere fra hele landet velkommen til campus Alta/Áltá/Alattio 23.–25. november 2022, sier Pedersen.
Det er fortsatt mulig å melde seg på (fristen er 14. oktober).
Teoretiske problemstillinger
Årets konferanse har invitert to forskere som begge har jobbet med viktige teoretiske og metodiske problemstillinger knyttet til mangfold, urfolk og minoriteter, men fra ulike faglige ståsteder. Seminaret har disse to hovedinnlederne:
Kristin Gregers Eriksen
Førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
Kristin Gregers Eriksen er førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Forskningsfeltet hennes er kolonialitet, rasisme, sosial rettferdighet og antirasisme i skole og utdanning.
Jonny Hjelm
Professor i historie ved Umeå Universitet
Jonny Hjelm er professor historie ved «Institutionen för idé- och samhällsstudier», Umeå universitet, Sverige. Han har arbeidet mye med arbeidslivs- og fagforeningshistorisk forskning. Og som aktiv samfunnsdebattant har han skrevet mange innlegg der han mener samisk forskning må tåle de samme kvalitetskriterier som annen forskning.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Master of Philosophy in Visual Anthropology
Varighet: 2 År -
Sosialantropologi - master
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Human Rights Policy and Practice - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Religionsvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Russlandsstudier - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk fra begynnernivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Musikkutøving - bachelor
Varighet: 4 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Russisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År