Utreder grønn korridor for fiskefrakt

Den mest trafikkerte godsruten for sjømat i Nordland går med trailere mellom Hadsel og Narvik. Nå vil Narvik havn og Hadsel havn i samarbeid med flere partnere utrede muligheten for en «grønn korridor» der containere kan sendes uten CO2-utslipp fra Vesterålen til markedene i Europa. Med på prosjektlaget er blant andre ArcLog ved UiT i Narvik.

Bilde av Tjeldsundbrua
Den mest trafikkerte godsruten for sjømat i Nordland går med trailere mellom Hadsel og Narvik. Her fra Tjeldsundbrua, overgangen mellom Hinnøya og fastlands-Norge. Foto: Pixabay
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 30.08.22 13:50 Oppdatert: 30.08.22 14:32
Klima Teknologi

Partnerne vil utrede hvordan nullutslipp i transporten kan bli virkelighet innen 2025. Man vil utrede muligheten for en «grønn korridor» der containere kan sendes uten CO2-utslipp fra avsender i Vesterålen til markedene i Europa.

Regionalt forskningsfond (RFF) Nordland har nylig bevilget 350 000 kroner til forprosjektet, som skal ledes av Egga utvikling. Prosjektet eies formelt av det kommunale foretaket Hadsel havn, og har til sammen 14 deltakere.

Batteri og hydrogen 

I første omgang skal muligheter for grønn landtransport utredes, og da skal både batteri og hydrogen vurderes. Forprosjektet vil imidlertid også kunne avdekke behovet for andre energibærere, eksempelvis biogass. Prosjektleder i Egga utvikling, Kine Solbakken, vil kartlegge de teknologiske mulighetene som en del av prosjektet.

– Lettere lastebiler på batteri er allerede på markedet, og brukes på kortere strekninger. Lastebiler med større lastekapasitet og lengre rekkevidde kommer på markedet de nærmeste årene. Da blir strekninger som Hadsel-Narvik fort aktuell for elektrifisering. Lastebiler på hydrogen er ikke kommet like langt, men også her går utviklingen raskt. «Grønn korridor» vil gi kunnskap om hva som kan gjøres på kort og lang sikt, og i hvilket omfang, sier Solbakken i en pressemelding.

ArcLog er med

Prosjektdeltakerne er Hadsel havn, Hadsel kommune, Narvik havn, Trollfjord nett, Nordkraft prosjekt, Narvik hydrogen, Statens vegvesen, REMA distribusjon, Nordlaks produkter, Eviny elektrifisering, Grønt landtransportprogram, Nasjonalt program for leverandørutvikling, Egga utvikling og altså ArcLog ved UiT i Narvik. ArcLog (Teknologisk kompetansesenter for arktiske logistikkoperasjoner) har som mål å bli et ledende senter for sikre og bærekraftige logistikkoperasjoner samt industriell produksjon for å styrke verdiskapning og næringsutvikling i nord.

Via senteret kobles akademia, forskningsinstitusjoner og relevante kommersielle partnere/næringsaktører sammen om forskning og utdanning innen bestemte områder.


Kortnytt fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Vi anbefaler