høst 2022:    DTE-2800 Datamaskingrafikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1. 

Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:

  • generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
  • 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger

*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.

Søknadskode: 9391


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ITE1809 Datamaskingrafikk og spillprogrammering 10 stp

Innhold

Pensumet er innrettet på 3D-grafikk for spill og simuleringer og vil ta utgangspunkt i aktuelle 3D-grafikk plattformer. 

3D grafikkprogrammering: 

  • Grunnleggende bruk av aktuelt 3D API og verktøy. 
  • Grunnleggende vektor, matriseregning og transformasjoner. 
  • Grunnleggende shaderprogrammering. 
  • Bruk av tekstur, lys, farger og materialer. 
  • Animasjon/game-loop. 
  • Brukerinput. 
  • Enkel kollisjonsdeteksjon. 
  • Anvende 3D modeller i spill. 
  • Anvende tekstur på 3D modeller.
  • Grunnleggende anvendelse av fysikkmotor. 

Anbefalte forkunnskaper

DTE-2509 Databaser og webapplikasjoner 1, DTE-2605 Programmering 1, ITE1805 Databaser og webapplikasjoner 1, ITE1900 Programmering 1, ITE1901 Programmering 2

Hva lærer du

Kunnskaper og forståelse: 

  • Kunnskap om grunnleggende 3D transformasjoner med vektor og matriseregning. 
  • Kunne forklare konsepter og begreper som verteks, polygon, primitiv, mesh, graphics pipeline, tekstur, lysberegning, normalvektorer, shader, frustum. 
  • Kunnskap om grunnleggende shaderprogrammering og GLSL ES. 
  • Kunnskap om programmering og bruk av lys, teksturer, farger og materialer i forbindelse med 3D-grafikk. 
  • Kjenne til grunnleggende datastrukturer som kan brukes til å representere 3D modeller.
  • Kunne anvende 3D modeller, laget i eksterne verktøy, i egne programmer.
  • Kunnskap om fysikkmotorer brukt i forbindelse med 3D-grafikk og simuleringer.  

Ferdigheter: 

  • Innsikt i hvordan man bruker Javascript til utvikling av 3D-grafikk og spill som fungerer i standard nettleser. 
  • Kunne bruke standard utviklingsverktøy. 
  • Kunne benytte og lage enkle shaderprogrammer. 
  • Kunne utvikle spill som inneholder styrbare og bevegelige (teksturerte) 3D-figurer, terreng og lyskilder. 
  • Kunne konvertere, eksportere og importere 3D modeller. 
  • Kunne reflektere over valg av verktøy til bruk til 3D-grafikk og spill.
  • Kunne bruke fysikkmotor i forbindelse med utvikling av simuleringer og spill. 

Kompetanse: 

  • Skal ha ervervet seg tilstrekkelig fagterminologi til å kunne medvirke i faglige diskusjoner innenfor fagområdet 3D-grafikk og grunnleggende spillprogrammering. 
  • Kan formidle kunnskap om datamaskingrafikk og programmeringstekniske momenter tilknyttet simuleringer og spill. 
  • Kjennskap til planlegging og gjennomføring av større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe. 
  • Kjennskap til etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger. 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom 6 undervisningstimer per uke i løpet av høstsemestret.  

Undervisning er tilgjengelig både for campus og nettstudenter. Nettstudenter kan følge forelesning direkte eller det kan ses som opptak i ettertid. Alle studenter har tilgang til opptak.  

Emnet gjennomføres som teoretisk kunnskapsformidling, via praktiske øvinger og veiledning.  

Studentenes ferdigheter fremmes gjennom: 

  • Frivillige øvingsoppgaver.  
  • Elektroniske tester, kontrollspørsmål knyttet til gjennomgått stoff. 
  • Obligatoriske øvingsoppgaver. 
  • Gruppearbeid. 

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 21.11.2022 09:00
1/2 2 Timer A–E, stryk F
Mappevurdering 1/2 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Øvinger Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Totalt fire obligatoriske øvinger hvor alle må være levert.

Mer info om mappevurdering

I mappen vil det inngå både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.

Kontinuasjonseksamen

Kontinuasjon på individuell e-test er mulig. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på mappen må emnet tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: DTE-2800