vår 2022: DTE-2603 Programmering for mobil - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Søknadskode: 9391
Innhold
Dette er i hovedsak et praktisk programmeringsfag som fokuserer på utviklingsplattformen Android fra Google. Følgende tema er aktuelle:
- Generell utvikling applikasjoner for mobile enheter.
- Brukergrensesnitt (UI): Navigation, activity, fragment.
- App-arkitektur; ViewModel, Repository.
- Ressurser, stiler og tema,
- Livsløpsmetoder til de ulike applikasjonskomponentene. Tilstandshåndtering.
- Bruk av Internett-tjenester. REST, JSON.
- Filhåndtering.
- Bruk av lokale databaser (SQLite og Room).
- Lokasjon og kart.
- Bakgrunntjenester.
I løpet av faget vil studentene utføre flere praktiske programmeringsoppgaver der studentene utvikler på PC, MAC e.l. og tester både i emulator og på ekte enheter (nettbrett, telefon). Laben er utstyrt med nettbrett som studentene kan låne til dette formålet.
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om
- Applikasjonskomponentene Activity, Service, BroadcastReceiver og Service.
- Bruk av stiler og tema.
- Livsløpsmetodene til de ulike applikasjonskomponentene.
- Anbefalt app-arkitektur, viewmodel og repository.
- Layout-managere.
- Adapterklasser.
- Ressursfiler for ulike skjermstørrelser og språk.
- Serverapplikasjoner, Nettverksbiblioteker (f.eks. Retrofit) og JSON.
- Lokale databaser (SQLite og Room).
- Flertrådshåndtering i Android-apper.
- Posisjonering av enheten.
- Preferanserammeverket.
- Sikkerhetsmekanismene i Android.
Ferdigheter:
Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:
- Bruke AndroidStudio, eller tilsvarende, på en effektiv måte.
- Bruke vanlige UI-elementer for å lage funksjonelle og tiltalende brukergrensesnitt.
- Bruke stil og tema i Androidapplikasjoner.
- Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
- Utvikle språktilpassede applikasjoner.
- Kunne bruke anbefalt applikasjonsarkitektur (viewmodel).
- Bruke nettverksbibliotek til klient/tjener-applikasjoner.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokalisering.
Generell Kompetanse:
Etter gjennomføring vil studentene kunne:
- Utvikle Androidapplikasjoner til nettbrett og/eller mobiltelefoner.
- Tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
- Utvikle brukergrensesnitt vha. XML.
- Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
- Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Eksamen
Arbeidskrav
Totalt 4 obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått.
Eksamen og vurdering
Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter.
Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:
- En større prosjektoppgave. Gruppe.
- Individuell etest.
Begge må være levert/gjennomført og bestått.
Kontinuasjonseksamen
Det er mulig å kontinuere på individuell etest. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på prosjektoppgave, eller obligatoriske øvinger, må denne/disse tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: DTE-2603
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag