vår 2022: PED-3201 Ledelse og endring - 10 stp
Innhold
I emnet gis en innføring i feltet ledelse og endring i organisasjoner.
Faglig innhold:
- Internasjonale og nasjonale trender om ledelse og endring.
- Ledelse i- og av endringsprosesser.
- Ledelse og endring som sosialt samspill.
- Organisering og gjennomføring av utvikling-og endringsarbeid.
- Kartleggingsresultater og ulike evalueringsformer som grunnlag for endring.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om internasjonale og nasjonale trender om ledelse og endring i utdanningssektoren.
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse og endring.
- Kunnskap om mellommenneskelige- og organisatoriske læringsprosesser i- og av ledelse og endringsarbeid i utdanningssektoren.
- Kunnskap om hvordan kartleggingsresultater og evalueringsformer kan brukes til endring-og utviklingsarbeid i utdanningssektoren.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende kunnskap om ledelse og endringsarbeid i utdanningssektoren.
- Analysere faglige problemstillinger om ledelse og endring i skole og barnehage.
- Bruke kartleggingsresultater og evalueringsformer i konkrete endring-og utviklingsarbeid i utdanningssektoren.
- Finne fram til og gjøre bruk av relevant internasjonal og norsk litteratur på en kritisk måte.
Kompetanse
Studenten kan:
- Anvende og formidle teoretiske og praktiske kunnskaper i ledelse, planlegging, gjennomføring og evaluering av endringsarbeid.
- Gjøre bruk av sentrale begreper innenfor fagfeltet ledelse og endring i profesjonelle samtaler.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Beskrive og reflektere over ledelsesutfordringer ved et endringsarbeid. Inntil 3 sider (1500 ord).
- Arbeidskrav 2: Formidle og delta i en profesjonell samtale knyttet til innhold i arbeidskrav 1.
Arbeidskravene gjennomføres individuelt.
Eksamen:
Eksamen består av et selvvalgt tema som skal ta utgangspunkt i litteratur fra emnet. Teksten kan gjerne inneholde eksempler fra egen praksis som tar opp relevante ledelsesutfordringer.
Teksten skal ha et omfang på 3500-4000 ord.
Eksamen kan leveres som gruppeoppgave bestående av to studenter. Gruppeeksamens omfang er på 5000 - 5500 ord.
Det benyttes bestått/ikke bestått som karakterskala.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3201
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk