vår 2021: DTE-2604 Systemutvikling - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag; 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert
Forkunskapskrav
TEK-1502
og
ITE1900/ITE1901/DTE-2508/DTE-2605
og
Bestått 50 studiepoeng
Dersom studenten ikke tilfredsstiller forkunnskapskravene kan studenten ikke delta. Unntak kan gis av den emneansvarlige i spesielle tilfeller.
Obligatorisk forkunnskapskrav
ITE1900 Programmering 1, TEK-1502 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetodereller ITE1901 Programmering 2, TEK-1502 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetodereller DTE-2508 Programmering 0, TEK-1502 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetodereller DTE-2605 Programmering 1, TEK-1502 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetodereller IGR1608 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder, ITE1900 Programmering 1eller IGR1608 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder, ITE1901 Programmering 2eller DTE-2508 Programmering 0, IGR1608 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetodereller DTE-2605 Programmering 1, IGR1608 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoderInnhold
- Virksomhetsmodellering, problemområder, objektsystemer
- Analyse og design av informasjonssystemer
- Systemutvikling som prosess, og prosessene som inngår i systemutvikling.
- Spesielt fokus på smidig systemutvikling
- Konsekvenser av informasjonssystemer på organisasjon og omgivelser
- Organisering og gjennomføring av utvikling
- Prosjekt
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten:
- kan gjengi noen tidligere brukte systemutviklingsmetodikker.
- kan forklare ulike systemutviklingsmetodikkers anvendelse og deres plassering i historien.
- har erfaring med én komplett gjennomføring av et utviklingsprosjekt ved bruk av en smidig systemutviklingsmetodikk i løpet av et fastsatt antall uker.
- kan anvende minst én smidig systemutviklingsmetodikk.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjennomføre en systemutviklingsprosess etter minst én smidig systemutviklingsmetodikk.
- kan nyttiggjøre kunnskaper og ferdigheter fra andre emner i studieprogrammet i en praktisk setting.
- kan finne og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter dersom det er behov for det.
- kan identifisere, spesifisere og justere krav ut fra en kundes behov på bestemte tidspunkter.
- kan anvende verktøy for prosjektstyring, kildekodekontroll og testing av programvare.
- kan gi relevant opplæring til sluttbrukere og medarbeidere.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har erfaring med å møte utfordringer i et prosjekt.
- kan levere de rapportene som utviklingsmetoden krever ved prosjektets faser.
- kan definere oppgaver og estimere nødvendig tidsbruk.
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med kunder, brukere, ledelse og interessenter.
- kan jobbe i et team samt selvstendig med oppgavene.
- har erfaring med hva det innebærer å ha og ta ansvar for et helt team.
- kan utnytte teknisk dokumentasjon, samt skrive den selv.
- kan skrive en selvrefleksjon og en oversikt av utført arbeid i form av korte rapporter og timelister.
Undervisning
En begrenset mengde med forelesninger knyttet til gjennomføring av et større utviklingsprosjekt i team. Selvstendig prosjektarbeid utgjør den vesentlige delen av faget hvor faglærer(e) vil veilede prosjektarbeidet. 6 obligatoriske oppgaver i grupper på 5-7 personer og flere ukentlige individuelle innleveringer.Eksamen
Arbeidskrav
- 6 oppgaver i grupper på 5-7 personer (alle disse oppgaver måleveres og bestås)
- 18 ukentlige individuelle innleveringer (minst 14 må leveres oggodkjennes)
- 1 sluttpresentasjon av gruppens prosjekt (alle deltakere mådelta og bidra)
- 1 siste individuell innlevering (må leveres og godkjennes)
Eksamen og vurdering
Emnets oppgaver er prosjektorienterte og vurderes til Bestått/Ikke-Bestått basert på Mappe-evaluering.
Kontinuasjonseksamen
Dersom vurdering gir Ikke-Bestått må hele emnet på tas på nytt ved neste ordinære avvikling
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: DTE-2604
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag