vår 2021: HEL-6333 Kompetanse i praksisveiledning - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknad om opptak registreres her: EVU-web
Innhold
Faglig innhold:
- Det pedagogiske grunnlaget for veiledning
- Veiledningsmetoder - og modeller
- Kommunikasjon, kommunikasjonsverktøy
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning og veiledning i grupper
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon, kritisk refleksjon og etisk refleksjon
- Skikkethetsvurdering
- Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Praksisveileder
- Kan forklare sentrale begreper, teorier, metoder og tradisjoner innen veiledning
- Kan beskrive betydningen av relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- Kjenner til veiledningens betydning for læring og læingsprosesser
- Kjenner til forskrifter om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Praksisveileder
- Kan planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning individuelt og i grupper
- Kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med fokuspersonens behov
- Kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- Kan planlegge og gjennomføre kontinuerlig vurdering av måloppnåelse samt bidra til løpende skikkethetsvurdering
- Kan reflektere over egen veiledning og rolle
Generell kompetanse
Praksisveileder
- Kan vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- Kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon
- Kan identifisere og diskutere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og foreslå valg av handlingsalternativer
Undervisning
- Studiesamlinger: totalt 15 timer
- Praktiske øvelser, rollespill, refleksjon rundt egen veiledning og veilederrolle, diskusjoner.
- Nettbasert undervisning
- Egen fordypning, dialog, samarbeid og tilbakemelding til og fra medstudenter, muntlig og skriftlig refleksjon, individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning.
- Videoproduksjon (opptak)
Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i - og være sentrale i undervisningen. Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet, inkludert ferdighetstrening i veiledning i egen yrkespraksis med studenter fra helse- og /eller sosialfagstudier. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
1. Obligatorisk deltakelse samling
Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.
2. Veiledningspraksis
Studenten skal gjennomføre minimum tre veiledningssamtaler med student i praksisstudier og/eller medstudent på emnet (ikke pasient). Studenten vil få skriftlig tilbakemelding fra lærer og praksisen må godkjennes for å få rett til å fremstille seg til eksamen.
3. Selvevaluering
Basert på praktisk veiledning (minimum fire veiledningssituasjoner) skal studenten reflektere over egen kompetanse, læring og utvikling:
- Studenten skal gjennomføre minimum to veiledningssamtaler med student i praksisstudier og/eller medstudent på emnet (ikke pasient).
- Studenten skal levere to video-opptak av en veiledningssekvens fra egen veiledning.
Dette dokumenteres i to selvevalueringsnotater som skal leveres innen angitte frister (maks 1500 ord per evaluering) og være godkjent av faglærer.
4. Skikkethetsvurdering
Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse (maks 1000 ord) og må være godkjent av faglærer.
Student som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen.
EKSAMEN
Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktivitetene i studiet. Eksamen gjennomføres som hjemmeeksamen hvor studentene leverer et skriftlig notat basert oppgitt oppgave (maks 3000 ord).
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-6333
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag