vår 2021:    VID-6091 Engelsk 1 for 1-7 trinn, del 2 - 15 stp

Søknadsfrist

01.03. på BÅDE http://uit.no/evuweb og http://udir.no/videreutdanning

Se "Mal for registrering" på http://uit.no/ilp/evu


Emnetype

Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen, trinn 1-7 

Emnet utgjør andre del av studiet Engelsk 1 for 1-7 trinn, 30 stp.


Opptakskrav

  • Fullført  lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer  for å undervise i 1-7 trinn.
  • Fullført førskolelærerutdanning eller barnehagelærerutdanning er også godkjent opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1-7 trinn for å kunne prøve ut  pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke  kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.

Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.


Innhold

Emnet er profesjonsrettet og har som mål at lærerens undervisningserfaring og kompetanse skal være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendig for å være lærer i engelsk.

Kjernen i emnet er ulike former for tekster fra den engelskspråklige verden beregnet for barn. Herunder regnes både tradisjonelle teksttyper som bildebøker, rim og regler, eventyr og andre typer barnelitteratur og nyere, populærkulturelle teksttyper og sjangre som f.eks. dataspill, tegneserier og film. Tekstutvalget tjener flere formål: som praktisk verktøy for begynneropplæring i engelsk i skolen, som utgangspunkt for analytiske og teoretiske tilnærminger til tekst, og som innfallsport til forståelse av kultur og historie i den engelskspråklige verden. I emnet inngår også kritisk og kreativ utforsking av hvordan digital teknologi som kan brukes i begynneropplæring.

I emnet inngår et valgfritt én-ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret, University of York, i Storbritannia.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten:

  • kjenner til sanger, rim, bildebøker, litteratur og andre kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden
  • har kunnskap om ulike tekster og deres betydning i en kulturell og historisk kontekst
  • har kunnskap om hvordan ulike typer tekster kan brukes i begynneropplæring i engelsk
  • har kunnskap om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
  • har kunnskap om sentrale analytiske begreper knyttet til tolkning av ulike typer tekster
  • har kunnskap om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd til tekstnivå
  • har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
  • kjenner til ulike digitale teknologier som kan brukes i tidlig språkopplæring i engelsk

Ferdigheter Studenten kan:

  • bruke engelsk muntlig og skriftlig sikkert og funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • planlegge og lede differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av de grunnleggende ferdighetene
  • muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • tilrettelegge for undervisning om tema tilpasset mågruppen

Kompetanse Studenten kan:

  • kritisk og selvstendig vurdere bruk av digital teknologi i språklæing
  • forstå ulike tekster og deres betydning i en kulturell og historisk kontekst
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på 1.-7. trinn
  • reflektere over egen læring og undervisningspraksis
  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk

Undervisning

Emnet  går over ett semester. Undervisninga gjennomføres over tre fysiske samlinger hvor den siste er knyttet til eksamen (en fjerde, valgfri samling i York  kommer  i tillegg). På de fysiske samlingene legges det vekt på at studentene skal møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer, inkludert praktisk-estetiske metoder.

Mellom samlingene legges det opp undervisning gjennom nettforelesninger og ulike former for nettbasert samarbeid.


Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • skisse til litterær tekst (ca. 400 ord), samskrevet i gruppe
  • litterær tekst (ca. 1500 ord, unntatt referanser) individuelt skrevet en kort, egenprodusert video av en undervisningssekvens med fokus på bruk av tekster i begynneropplæring og en tekst (400 ord unntatt referanser) med didaktiske betraktninger knyttet til videoen.
  • tekst (400 ord unntatt referanser) knyttet til en praksisrelatert, didaktisk problemstilling
  • 70 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert kommunikasjon

Eksamen består av:

  • En skriftlig semesteroppgave på 5-7 sider.
  • En muntlig eksamen i gruppe, ca 30-45 minutters varighet

Vurderingsuttrykk:

  • Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Finnsnes |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VID-6091