Tanita Fossli Brustad har disputert

Tanita Fossli Brustad, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT-fak), disputerte mandag for ph.d-graden i anvendt matematikk og beregningsorienterte ingeniøranvendelser og forsvarte avhandlingen: «Engineering methods for enhancing railway geometry and winter road assessment: A safety and maintenance perspective». Vi gratulerer!

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 23.06.20 00:00 Oppdatert: 23.06.20 10:22
Narvik

Tanita Fossli Brustad, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, disputerte for ph.d-graden mandag. 
På grunn av koronasituasjonen var auditoriet dessverre stengt for publikum under disputasen. Det ble imidlertid gjort opptak av disputasen. Dette opptaket vil være tilgjengelig i èn uke her

I forkant av disputasen gjennomførte Fossli Brustad en prøveforelesning med tittelen "Toys for science and education - applied sensor technology for more than introduction to programming". 

Som veiledere har Tanita Fossli Brustad hatt:
Førsteamanuensis Rune Dalmo (hovedveileder)
Professor Arne Lakså og professor Børre Bang (biveiledere)
Alle fra Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet.

Bedømmelseskomitéen bestod av:
Professor Åsa Ericson, Luleå tekniske universitet (1. opponent)
Dr. Johan Casselgren, førsteamanuensis, Luleå tekniske universitet (2. opponent)
Dr. Svein Erik Sveen, førsteamanuensis, IBEM, UiT Norges arktiske universitet (leder av komitéen)

Disputasen ble ledet av prodekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, professor Raymond Kristiansen.

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen

The research explores methods to enhance railway geometry and winter road assessment, to increase safety and simplify maintenance.
Transportation of people and goods to, from, and within Northern Norway is often done by road or railway. This puts pressure on the limited road and railway capacity in the region, making it important to keep them safe, maintained, and open for traffic.
The aim of the research is to evaluate possible changes or additions that can be implemented in road and railway, in order to improve accessibility, safety, and comfort, while reducing maintenance needs.
This thesis examines two topics, railway geometry and winter road assessment. In railway geometry, a focus is on transition curves and how they can be improved in existing railways, to increase safety and reduce maintenance. In winter road assessment, a focus is on sensor data and the possibility to create a hybrid multi sensor setup, that can help maintenance personnel do their job more efficiently, and be used as a tool to warn other road users of dangerous conditions.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 23.06.20 00:00 Oppdatert: 23.06.20 10:22
Narvik
Vi anbefaler