høst 2020: SSO-6101 Videreutdanning i kollegaveiledning for NAV - 15 stp
Innhold
Utdanningen gir kompetanse i veiledning og legger til rette for at studentene tilegner seg og øver opp evnen til refleksjon og er i stand til å reflektere kritisk over maktforhold i egen yrkesutøvelse og som veileder. Studiet er innovativt i bruken av digital undervisning og vurdering som læringsfremmende teknologi, i tråd med UiTs digitaliseringsstrategi
NAV’s veiledningsplattform er en felles plattform for kompetansebygging rundt veiledning med målsetting om å styrke ferdighetene i veiledning og samhandling, og skape lokale arenaer for utøvelse av veiledning. Emnet vektlegger dialog der studentene skal kunne begrunne, legge frem og diskutere ulik kunnskap i plenum. I emnet er ferdighetstrening som aktiv veiledning sentralt. Utdanningen skal legge til rette for at studenten får kunnskap i kollega-, gruppe- og individuell veiledning knyttet til daglig praksis. Undervisningen vil inneholde gjennomgang av teorier og begreper. Det stilles krav til aktiv refleksjon over egen læreprosess og studenten må øve seg aktivt til å artikulere og begrunne ulike handlingsvalg og vurderinger. Det stilles krav til selvstendig arbeid, og aktivt samarbeid i læringsgrupper.
Hva lærer du
Etter bestått emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Kandidaten har:
- god kunnskap om relevante teorier, ulike veiledningsbegreper og modeller
- bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samspillsprosesser, inkludering og likestilling samt dialogens og relasjonens betydning for veiledning
- god kunnskap om NAV som lærende organisasjoner og bevissthet rundt ulike maktforhold
- god kunnskap om hva som skaper og hva som evt. kan hindre profesjonell utvikling og læring hos ansatte i NAV
- bred kunnskap om gruppeteori og gruppeprosesser
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- planlegge, gjennomføre og reflektere over relevante kollegabaserte veiledninger både individuelt, - gruppe - og nettbasert
- identifisere, diskutere og arbeide med egne utfordringer som veileder ved hjelp av praktiske øvelser og arbeid med eget veiledningsmateriale
- bevisstgjøre selvutvikling og kompetanse gjennom daglig praksis og skriftlige arbeider
- praktisere veiledning i tråd med teorier, strategier, etisk praksis og faglig skjønn gjennom å oppøve egne refleksjoner rundt rollen som veileder
- tematisere og belyse faglige problemstillinger og etiske dilemmaer
Generell kompetanse:
Kandidaten skal:
- kunne tolke utfordringer og konflikter i sosiale relasjoner og utvikle kompetanse innen relasjonsbygging, gjenopprettende praksiser og organisering av slike praksiser
- ha bevissthet og motivasjon til virkelighetskonstruksjon gjennom skriftliggjøring
- fremme god læringskultur på egen arbeidsplass
- anvende forskningsbasert kunnskap gjennom analyse av etiske og faglige utfordringer rettet mot veiledning
- utvise god selvinnsikt og trygghet i rollen som veileder på individ- og gruppenivå
Undervisning
Organisering av studiet:
- Samling nr 1 og 2 - nettbaserte i Office 0365 Teams- 1 dag
- Samling nr 3 i Alta/Tromsø, 3 - dagers fysisk samling, oppstart lunsj, avslutning lunsj
- Samling nr 4 i Alta/Tromsø, 3 - dagers fysisk samling, oppstart lunsj, avslutning lunsj
- Samling nr 5og 6 - nettbaserte - i Office 0365 Teams- 1 dag
Mellom hver samling skal studentene gjennomføre arbeidskrav og ha nettmøter med medstudenter og faglærere.
Undervisningsformer: Lærerstyrte innledninger, nettbaserte forelesninger, selvstudier, øvelser, arbeidskrav, læringsgrupper og veiledning.
Samlingsdatoer høst 2020: 1. samling: 20. august 2. samling: 10. september 3. samling: 5.-7. oktober 4. samling: 28.-30. oktober 5. samling: 9. november 6.samling: 30. november Innlevering eksamen: 7. desember
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Skriftlig presentasjon av seg selv
- Prosessnotat på gjennomført veiledning av kollega
- Sammendrag av artikkel/kapittel
- Faglig foredrag og evalueringsnotat
- Reflekterende gruppeprosess og prosessnotat
- Gruppebasert kollegaveiledning og prosessnotat
- 80% deltakelse
Eksamen består av:
- Individuell hjemmeeksamen
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått
- Om emnet
- Studiested: Alta | Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: SSO-6101
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid