Vær OBS på falske e-poster

Flere norske mottakere fikk i dag søppelpost fra en e-postkonto som utgir seg for å være tilknyttet UiT og rektor Anne Husebekk. UiT har ikke sendt ut denne meldingen, og vi ber alle mottakere om å slette den.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.05.20 13:24 Oppdatert: 20.05.20 13:52

E-posten ser ut som den er sendt fra UiT og er «pyntet» med tilfeldige logoer plukket opp fra UiTs offentlige websider. Rektor Anne Husebekks navn er også nevnt og avsenderadressen er office@uit.no. I tillegg inneholder den et virusinfisert vedlegg.

UiT har ikke sendt ut denne meldingen, og vi ber mottakere av den om å slette den umiddelbart.

­– Det er enkelt å forfalske avsenderadresser i e-post og dermed få meldinga til å se ut som om den kommer fra noen andre. Det er dessverre lite vi kan gjøre for å beskytte oss mot slik misbruk, sier IT-direktør ved UiT, Stig Ørsje.

 Les mer på Nettvett.no om falske e-poster.

Generelle råd for å avsløre e-post-svindel

Mange svindel-e-poster har et veldig godt utformet innhold; språket er bra og innholdet virker relevant og treffende for mottaker. Man må derfor se etter andre tegn på om e-posten er et svindelforsøk.

  • Er dette en e-post du forventer å få?
  • Er avsender den hen gir seg ut for å være? Det er lett å forfalske hvordan en avsenderadresse vises, men ved å klikke på «svar» (uten å sende e-posten) så kan man se hva e-postadressen faktisk er. Dette kan være litt vanskeligere å oppdage på en mobiltelefon enn via Outlook på datamaskinen, så vær ekstra oppmerksom der.
  • Hvis det er en lenke i e-posten, hvilken side går den faktisk til? Det er helt uproblematisk for noen å skrive inn nettadresse i e-posten, og så i realiteten la den føre til en helt annen side. Også her kan man sjekke dette ved å holde muspekeren over linken. Da vil den reelle adressen vises. Vær obs på at svindlere gjerne prøver å endre litt på adressen (endre bokstaver eller bytte ut enkeltbokstaver med lignende tall; f.eks. uit.nu fremfor uit.no, eller g0ogle.com fremfor google.com)
  • Ber e-posten deg om å verifisere brukernavnet og passordet ditt, bekrefte at du fremdeles er ansatt eller student eller lignende, bør man være på vakt og ta noen ekstra kontroller av innholdet. IT-avdelingen ved UiT vil aldri be om passordet ditt. Det vil heller ikke banker, Posten, forsikringsselskaper eller lignende gjøre.


 

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.05.20 13:24 Oppdatert: 20.05.20 13:52
Vi anbefaler