høst 2020: ENG-6010 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 1 - Språklæring og kommunikasjon - 15 stp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5. - 10. trinn.
- Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5. - 10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Innhold
Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske strukturer, og vil inkludere varierte aktiviteter og metoder som også kan oversettes til lærerens egen skolehverdag. Emnet er dermed praksisnært og profesjonsrettet, der refleksjon over ulike språklæringstema og egen praksis står sentralt.
Andrespråktilegnelse er det overbyggende tema i dette emnet, og andre temaer som behandles vil ha en naturlig sammenheng med dette. Studentens undervisningserfaring og -kompetanse vil være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som antas å være nødvendige for en lærer i engelsk. Denne læreprosessen vil også skje gjennom arbeidskrav der studenten gis anledning til dypere refleksjon og diskusjon av temaer som kan relateres til andrespråktilegnelse.
Gjennom skriveprosesser gis det innføring i akademisk skriving, tekstbygging, kildekritikk og sjangerbevissthet. Emnet har en komponent med digitale verktøy for pedagogisk bruk i skolen, og studentene får opplæring i bruk av disse gjennom arbeidskrav. Emnet er knyttet opp til læreplanverket.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om læreplanverket og læremidler for engelsk
- kunnskap om språklæring og teorier om andrespråktilegnelse
- kunnskap om grammatiske strukturer og lydsystemet i engelsk (med fokus på forskjeller mellom engelsk og norsk)
- kjennskap til strategier og metoder som fremmer språkutvikling, også i flerspråklige klasserom
- kjennskap til tilpasset opplæring og dybdelæring i engelsk
- kunnskap om vurdering
- kunnskap om utvalgte digitale verktøy for pedagogisk bruk i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke engelsk språk sikkert og funksjonelt både muntlig og skriftlig
- bruke faglig terminologi
- analysere, vurdere og reflektere over egen praksis, og se dette i sammenheng med elevenes læring
- benytte digitale verktøy i en pedagogisk sammenheng
- begrunne valg av innhold og didaktiske metoder i språkopplæringa ut fra teori
- legge til rette for utvikling av elevenes språkutvikling i engelsk, og ta hensyn til mangfoldet i elevgruppa
- utøve vurderingspraksis, og begrunne vurderinger av elevarbeider
Kompetanse
Studenten
- reflekterer over egen læring og praksis i engelskfaget i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- formidler relevant fagstoff og kommuniserer på en måte som er tilpasset målgruppa
- anvender metoder og strategier i undervisning og læringsaktiviteter som fremmer (dybde)læring og kritisk tenkning.
Undervisning
Emnet har maksimalt ni samlingsdager, fordelt på to eller flere samlinger. Emnet bruker læringsplattformen Canvas hvor det legges opp til ulike aktiviteter som for eksempel felles forum/diskusjon, oppgaveutlevering, oppgaveinnlevering, vurdering etc. Studiet legger opp til at kompetanse også utvikles gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringer og refleksjoner skal deles med fagærer og/eller medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og eksamen.Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er høst 2021Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg for eksamen:
- 80 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
- en skriftlig individuell innlevering (3 sider)
- to korte notater
- en sammensatt tekst
Eksamensform:
- Semesteroppgave (5-7 sider).
Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått med A som beste karakter.
Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ENG-6010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk