høst 2020:    DTE-2805 Spilldesign og 3D-modellering - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1. Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag; 5198 for enkeltemner i ingeniørfag, nettbasert.

Innhold

Emnet har en rød tråd som går fra konstruksjon av 3D modeller og til at disse kan benyttes i simulering eller dataspill. Først er fokus på 3D modellering og bruk av 3dsMax som verktøy til konstruksjon, teksturering, animering og eksport av objekter. Deretter settes fokus på spilldesign og hvilke komponenter og ferdigheter som trengs for å lage et dataspill. Spørsmålet «hva gjør et spill bra?» står sentralt i utforskningen av de ulike komponenter som inngår i et dataspill. Tidligere studenter har konstruert dataspill i Unreal Engine og elementer fra tidligere spill kan foredles og videreutvikles med nye modeller og funksjonalitet. Dette inngår så i ett nytt dataspill som studentgrupper konstruerer i Unreal Engine. Her vil man få anvende alle gjennomgåtte teknikker for å konstruere et spill. 

Kurset tar opp tema for hva som er viktig når man skal designe et spill, hvilke aspekter skal til for at et spill blir bra. Dette involverer psykologi, drama, kunstnerisk uttrykk, menneske-data interaksjon, kunstig intelligens, m.v. og man kommer frem til en diskusjon om hva som skal til for å lykkes med et spill.


Anbefalte forkunnskaper

DTE-2605 Programmering 1, ITE1900 Programmering 1

Hva lærer du

Kunnskap  

  • grunnleggende 2D tegneregler og demonstrere dette ved en forenklet teknisk tegning / skisse 
  • konstruksjon og oppbygning av materialer og tekstur til anvendelse på modeller og demonstrere dette med å tilvirke teksturer fra egne fotografi som kan fliselegges 
  • hvordan modeller i et moderne 3D konstruksjonsverktøy er bygd opp, og metoder for oppbygning samt demonstrere dette ved å modellere enkle objekter fra virkeligheten som tekstureres med egne tilvirkede teksturer. 
  • karakterdesign, rigging av karakter, teksturering av karakter med UVW-mapping og animasjon av karakter demonstrert gjennom å modellere og animere seg selv med utgangspunkt fra fotografi. 
  • digital lyssetting, effekter og rendering demonstrert ved å modellere en scene hvor forutgående modeller og animasjoner settes inn og renderes til en film 
  • teknikker og metoder for overføring og bruk av modeller til simulerings- eller spillmotor demonstrert ved å sette inn karakter i Unreal Engine 
  • dataspill som formidler i læring, dannelse, og påvirkning demonstrert ved å skrive artikkel spill kritikk for kommersielt tidsriktig spill. 
  • nøkkelkomponenter i et dataspill, historiefortellende og stegene i spilldesign demonstrert ved å lage et designdokument for et spill.
  • balansering av spill demonstrert ved utvikling av et spill.
  • grunnleggende kunstig intelligens og søk rettet mot dataspill demonstrert ved NPC i et spill.

Ferdigheter  

  • bruk av skisseteknikk/tegning som verktøy i designprosessen  
  • strukturering og organisering av prosjekter og filer digitalt samt metoder for å jobbe effektivt og sikkert.  
  • 3D-design og 3dsMax som verktøy for hensiktsmessig oppbygning av modeller og sammenstillinger 
  • konstruksjon av modeller og animasjoner til bruk i spill og simulering 
  • tilvirkning av teksturer og materialer for bruk til modeller 
  • digital lyssetting av en scene ved hjelp av lys og effekter 
  • dokumentering av spilldesign og faglig kommunikasjon 
  • kritisk vurdering av dataspill og spillelementer  
  • bruk av avanserte utviklingsverktøy for visualisering og spillutvikling, som UE4 

Generell kompetanse  

  • å reflektere over egen faglig utøvelse og læringsprosess og kunne justere dette etter veiledning.
  • å ha et bevist forhold til arbeidsmetoder for 3D modellering og spilldesign og kunne kommunisere faglig med andre.
  • dokumentasjon av spill og spillrelaterte elementer samt prosessen fra ide til ferdig spill 
  • klassifisering av spill.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning på datalab og øvinger/prosjekt på datalab. Flertallet av arbeidskrav er selvstendige oppgaver og det kreves deltakelse i ett prosjekt bestående av flere prosjektgrupper.

Eksamen

Arbeidskrav

Ca 8-10 arbeider som inngår i mappen (se under): Publisert på emnets nettsider 

For campusbaserte studenter kreves 75% oppmøte i timeplanlagte aktiviteter (TPA). For nettstudenter kreves 75% oppmøte i egne tilrettelagte nettmøter (TN) eller et likt antall oppmøter i TPA eller TN i kombinasjon. 

Vurdering

Mappevurdering med følgende innhold (vurderingsgrunnlag): 

Øvinger: Skisse, tekstur (Godkjent / Ikke godkjent) 

Arbeider i 3dsMax: modeller, karakter, animasjon (bokstavkarakter)  

Større oppgave med UDK/UE4 (prosjekt): (bokstavkarakter) 

Flervalgstest for deler av pensum (bokstavkarkater). 

Øvinger, arbeider, prosjekter og eTest kan vektes ulikt i sitt bidrag til sluttkarakter i emnet. Alle deler må være bestått for å få karakter i emnet. 

Kontinuasjon

Dersom deler av vurderingsgrunnlaget mangler må emnet tas på nytt ved neste ordinære avvikling.


  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Alta | Bodø | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: DTE-2805